Acasa Blog Mașini în leasing pentru antreprenori in 2022
masini in leasing antrreprenori scaled

Mașini în leasing pentru antreprenori in 2022

Leasing auto 17/05/2022

Ce este leasingul?

Leasingul reprezintă o operațiune financiară încheiată între două părți: finanțator (cel care dă în spre folosire un bun material) și utilizator (cel care se folosește de bunul dat în folosință). Cu ajutorul unei astfel de înțelegeri, utilizatorul intră în posesia bunurilor oferite de către finanțator, în schimbul unei rate lunare stabilite în contract, denumită rată de leasing. La sfârșitul perioadei de leasing, finanțatorul are obligația de a  respecta dreptul de opțiune al utilizatorului, acesta poate alege din trei variante: de a cumpăra bunul utilizat, de a prelungi contractul de leasing, ori de a încheia raportul contractual cu finanțatorul.

Cu ajutorul leasingului se pot achiziționa o gamă largă de produse: autoturisme; autoutilitare; camioane; remorci; echipamente de producție, de construcții, IT, medicale și utilaje agricole (tractoare, combine, pluguri, semănători, etc.). Gama variată de bunuri materiale care pot fi opținute prin leasing pot reprezenta un adevărat avantaj pentru antreprenorii la început de drum. Prin intermediul unui astfel de contract se pot pune bazele unei noi afaceri prospere sau poate ajuta la dezvoltarea unei afaceri deja existente.

 

Tipuri de leasing pentru antreprenori

Utilizatorul poate alege una dintre cele două variante de leasing pentru a încheia un  contract între el și furnizor.

Afla cum poti alege intre leasing financiar si leasing operational.

 

Leasing Financiar 

Leasingul financiar este o formă de finanțare care implică transferarea dreptului de folosință de la furnizor către utilizator. O dată cu toate beneficiile dreptului de proprietate asupra bunului ce face obiectul finanțării vin și toate riscurile și responsabilitățile aferente. Astfel, utilizatorul se angajează să acopere, pe lângă rata lunară precizată în contract, și alte cheltuieli aferente ale automobilului: asigurări (RCA, CASCO), taxele necesare pentru înmatriculare, reparații necesare, etc.

Utilizatorul, persoană juridică, înregistrează bunul material în  gestiunea sa, amortizându-l pe perioada finanțării, iar la finalul contractului are dreptul a deveni proprietar asupra automobilului prin achitarea unei valori reziduale.

De asemenea leasingul financiar poate fi utilizat și în achiziționarea de imobile cu destinație comercială sau industrială, dar și pentru active mai speciale care țin de energia regenerabilă, avioane și ambarcațiuni, etc.

 

Leasing Operațional 

Leasingul operațional este o soluție de finanțare care oferă oportunitatea externalizării serviciilor de mentenanță și de gestionare a costurilor legate de administrarea automobilului sau a flotei auto în cauză. 

Finanțatorul preia asupra sa toate responsabilitățile bunurilor date în folosință, respectiv plătirea taxelor și a polițelor de asigurare, rovinieta, plătirea reparațiilor, reviziilor, schimbul anvelopelor și asistență rutieră. Aceasta este o soluție extra bilanț, care nu intră în calculul gradului de îndatorare al utilizatorului, finanțatorul preluând costurile cu deprecierea și amortizarea.

Utilizatorul nu are riscul asupra valorificării bunului, deoarece la sfârșitul contractului acesta este returnat companiei de leasing.

Leasingul operațional nu presupune un avans la semnarea contractului, iar ratele sunt fixe pentru întreaga perioadă a colaborării. Rata lunară rezultă dintr-o bugetare aproximativă pe termen lung a cheltuielilor și a flotei auto, astfel rata rezultată este suma dintre partea financiară a autoturismului și partea aferentă serviciilor.

 

Factorii care influențează în general rata sunt:

  • Valoarea reziduală pe care o calculează firma de leasing, respectiv valoarea de revânzare a bunului de către un terț după ce este preluat de fostul utilizator (factorii care influențează nivelul valorii reziduale sunt: marca autovehicului, combustibilul, capacitatea cilindrică, vechimea, perioada de finanțare, numărul de kilometrii, culoarea, etc.).
  • Serviciile incluse în pachetul de finanțare (utilizatorul poate opta pentru a nu include anumite servicii în contract, exemplu managementul anvelopelor, asupra căreia va trebui să își asume responsabilitatea)
  • Valoarea taxelor și a asigurărilor CASCO și RCA

La finalul contractului de leasing, compania de leasing operațional poate factura costuri suplimentare către fostul utilizator dacă autoturismul prezintă pagube sau numărul de kilometri este depășit față de cel trecut în contract.

 

Ce tip de leasing este cel mai potrivit pentru antreprenori?

Între cele două tipuri de servicii este o diferență clară:  în cazul leasingului financiar, utilizatorul va prelua toate responsabilitățile ce țin de întreținerea mașinii și poate deveni proprietar după finalizarea perioadei contractuale; în cazul leasingului operațional cheltuielile sunt asumate în totalitate de către compania de leasing care la finalul contractului va prelua înapoi bunul dat în folosință.

Dintre cele două variante posibile specialiștii recomandă persoanelor juridice leasingul operațional.  Termenul folosit în mod popular pentru a defini leasingul operațional este „leasing long term” (închiriere pe termen lung), aceasta fiind o soluție de finanțare apreciată de companii la nivel internațional. 

Acest serviciu de împrumut nu necesită plăți în avans, iar utilizatorul scapă de stresul întreținerii automobilului, responsabilitatea fiind preluată integral de finanțator, acest lucru permite beneficiarului posibilitatea de a dircționa lichiditățile către ceea ce este important pentru afacerea sa. Mai mult, finanțatorul poate oferi utilizatorului ocazia de a înlocui vehiculele închiriate cu alte modele mai noi, prin prelungirea perioadei contractuale.

PFA-urile (persoană fizică autorizată) sau companiile mici, nu sunt eligibile pentru o astfel de finanțare, însă acestea pot opta pentru serviciul „short term lease” (închiriere pe termen scurt), care are toate beneficiile unui leasing operațional (plata taxelor, CASCO, schimbări anvelope, asistență rutieră, etc.).

 

Documentele necesare pentru opținerea leasingului – persoane juridice

Fiecare firmă care oferă servicii de leasing poate solicita diferite tipuri de documente în funcție de contract, însă există și câteva acte comune pe care le solicită orice firmă. Printre acestea sunt necesare documentele de contabilitate ale companei aduse la zi și adeseori sunt solicitate de către firma furnizorului și actele personale ale utilizatorului.

 

Documentele necesare pentru societățile comerciale:

  • Copie CUI
  • Copie CIF (pentru TVA)
  • Copie după actul constitutiv al societății finanțate
  • Bilanțul contabil și dovada depunerii
  • Balanța cea mai recentă
  • Balanța de verificare în decembrie, anul precedent
  • Formular de solicitare finanțare (completat, semnat și ștampilat de client)
  • Formular de acord CRC (completat, semnat și ștampilat de client)
  • Cartea de identitate a persoanei care v-a semna contractul de leasing
  • Situația ratelor de leasing/credit, în sold atunci când s-a facut ultima balanță
  • Hotărâre AGA/Decizie Asiociat Unic (în original)
  • Fișa specimenelor de semnături ale celor autorizați să reprezinte societatea

 

Documentele necesare pentru persoanele fizice autorizate (PFA):

  • Copie CUI
  • Cartea de identitate a persoanei autorizate
  • Autorizația care certifică activitatea solicitantului
  • Declarația de venit din anul precedent
  • Registrul de încasări și de plăți pe ultimele 3 luni
  • Declarație din care rezultă veniturile pe anul fiscal încheiat
  • Declarație din care rezultă veniturile estimate pentru anul în curs
  • Certificatul fiscal sau autorizația de liberă practică (în copie, doar dacă este cazul)
  • Acord de verificare a bazei de date a Centralei Riscurilor Bancare
  • Registrul de încasări și plăți pentru anul în curs (în copie)
  • Situația ratelor de leasing/credit, în sold pentru ultima lună încheiată

Fiecare afacere are caracteristici specifice care pot influența luare unei decizii în legătură cu un program de leasing. Trebuie găsită varianta cea mai potrivită pentru afacerea dvs., acest lucru se poate face studiind  piața și solicitând mai multe propuneri de la diferiți furnizori. Scopul acestor servicii de leasing, fie ele financiare sau operaționale, au rolul de a vă ajuta pe dvs. să vă dezvoltați afacerea și să vă atingeți potențialul profesional. 

Distribuie articolul:
Alexandru Stăiculescu

Alexandru s-a alăturat echipei BCCH Group Switzerland AG la inceputul anului 2020. Anterior Alexandru a ocupat pozițiile de Director Executiv pentru afacerile grupului din domeniul transportului de persoane și din cel al vânzărilor de autovehicule second hand. Alexandru are o experiență de 10 ani în domeniul managementului vânzărilor și al proiectelor complexe care implică un număr mare de angajați și procese complexe de business engineering.

Urmăriți-ne activitatea:
Copyright © 2024 BCCH Group Switzerland AG. Toate drepturile rezervate.
BCCH Auto Switzerland este o marcă a societățtii BCCH Group Switzerland AG
Sediu social: Calea Bucureștilor 289 Otopeni, 075100, România
Nr. de înregistrare la Registrul Comerțului J23/4957/2022, CUI RO41848769
Apeleaza
Solicita oferta BCCH
Comanda masina