Acasa Blog Primul McLaren: Secretele din spatele legendei auto
primul mclaren

Primul McLaren: Secretele din spatele legendei auto

Masini de lux 04/09/2025

Primul McLaren a marcat începutul unei legende care, eventually, a cucerit lumea Formulei 1 cu impresionante 182 de victorii, 155 de pole-position-uri și 151 de tururi rapide de circuit. Ca pasionat de mașini, am fost întotdeauna fascinat de povestea acestui brand iconic care își are rădăcinile în 1963, când pilotul și inginerul neo-zeelandez Bruce McLaren a pus bazele companiei.

După o evoluție remarcabilă în competițiile auto, unde a câștigat prima victorie în Formula 1 în 1968, McLaren a făcut un pas important în 1993, când a revenit în zona automobilelor de stradă cu incredibilul McLaren F1. Important de realizat este că acest supercar revoluționar cu trei locuri și volan central a stabilit un record de viteză pentru mașinile de stradă, atingând 391 km/oră, record menținut până în 2005. În acest articol, vom explora împreună povestea captivantă a primului McLaren și cum a evoluat această marcă legendară de-a lungul celor 50 de ani de istorie.

Primii pași ai lui Bruce McLaren în lumea auto

bruce mclaren

Născut pe 30 august 1937 în Auckland, Noua Zeelandă, Bruce McLaren a crescut înconjurat de mașini. Tatăl său, Les McLaren, deținea un service auto în Remuera și continua tradiția familiei, participând la curse de motociclete și, mai târziu, de mașini sport.

Viața tânărului Bruce s-a schimbat dramatic la vârsta de nouă ani, când a fost diagnosticat cu boala Legg-Calvé-Perthes, o afecțiune a șoldului. A petrecut aproape trei ani în Wilson Home pentru copii cu dizabilități, din care aproape doi ani în scaun cu rotile. Cu toate acestea, această încercare i-a întărit caracterul și determinarea.

După recuperare, Bruce a rămas cu un picior mai scurt decât celălalt și cu un șchiopătat permanent. Neputând practica sporturi de contact, s-a orientat spre inginerie, domeniu în care a excelat la Seddon Memorial Technical College.

Prima sa experiență de cursă a avut loc la vârsta de 14 ani, în 1952. Și-a dezvoltat abilitățile pe un Austin Seven, mașina tatălui său, pe care a început să o piloteze în competiții imediat după ce a împlinit 15 ani.

În 1957, McLaren a terminat pe locul cinci în primul său Grand Prix al Noii Zeelande. Un an mai târziu, a câștigat prestigiosul New Zealand Grand Prix. Aceste rezultate i-au adus prima bursă „Driver to Europe", finanțată de oameni de afaceri pasionați de motorsport.

În Europa, pilotul australian Jack Brabham l-a recomandat companiei Cooper Car pentru curse de Formula 2. McLaren a impresionat lumea curselor auto la Grand Prix-ul Germaniei din 1958, unde a terminat pe locul cinci în general, fiind primul pilot de Formula 2 care s-a clasat atât de bine într-o competiție cu piloți de Formula 1.

Nașterea echipei McLaren și primul monopost

echipa mclaren

În 1963, ambiția lui Bruce McLaren l-a determinat să-și fondeze propria echipă, Bruce McLaren Motor Racing Ltd. Inițial, atelierul echipei a fost stabilit în Feltham, Anglia, mutându-se ulterior la Colnbrook în 1965. Cu o viziune clară, Bruce a pregătit intrarea echipei sale în cursele de Grand Prix.

Primul vehicul creat de McLaren a fost M1A în 1964, o mașină de curse sportive care s-a dovedit imediat competitivă atât în Europa, cât și în Statele Unite. Totuși, adevăratul debut în Formula 1 a venit în 1966, când Bruce a pilotat monopostul M2B la Monaco. Deși cursa s-a încheiat după doar nouă ture din cauza unei scurgeri de ulei, acest moment a marcat începutul unei ere remarcabile.

Paralel cu ambițiile din Formula 1, Bruce a construit și pilotat mașini sport. În 1966, alături de compatriotul Chris Amon, a câștigat prestigioasa cursă de 24 de ore de la Le Mans într-un Ford GT40. Totodată, mașinile sale Can-Am, vopsite în caracteristicul portocaliu și incredibil de zgomotoase, au dominat seria nord-americană timp de cinci sezoane consecutive, între 1967 și 1971.

Primul mare triumf în Formula 1 a venit în 1968, când Bruce a obținut prima victorie a echipei la Spa, Belgia. Din păcate, pe 2 iunie 1970, Bruce și-a pierdut viața în timp ce testa noua mașină Can-Am M8D la circuitul Goodwood. În ciuda acestei tragedii devastatoare, echipa McLaren a continuat să concureze și să câștige, onorând astfel moștenirea fondatorului său.

De la curse la șosea: începutul mașinilor McLaren de stradă

image

Visul lui Bruce McLaren de a construi mașini de stradă a prins contur în 1969, odată cu crearea prototipului M6GT, prima încercare a companiei de a face tranziția de la curse la automobile stradale. Inițial conceput pentru categoria Group 4 racing, proiectul M6GT necesita producția a minim 50 de exemplare pentru omologare. Bruce a folosit personal unul dintre cele două prototipuri stradale, înmatriculat OBH 500H, pentru a se deplasa la muncă și la întâlniri de curse.

M6GT era dotat cu un motor V8 Chevrolet de 5,7 litri modificat de Al Bartz și putea atinge 165 mph (aproximativ 265 km/h). Din păcate, proiectul a fost întrerupt după moartea lui Bruce în 1970.

Abia în 1992, McLaren a lansat legendarul F1, primul lor automobil de stradă produs în serie limitată de 106 unități. F1 a stabilit recordul mondial pentru cea mai rapidă mașină de producție, atingând 386,4 km/h.

Ulterior, colaborarea cu Mercedes-Benz a dus la apariția modelului SLR McLaren în 2003, producându-se 2.157 de exemplare până în 2009. Propulsat de un V8 supraalimentat de 5,5 litri cu 626 CP, SLR atingea 208 mph (335 km/h).

În 2011, McLaren Automotive a lansat MP4-12C, marcând începutul noii ere de supercaruri moderne. Acest succes a continuat cu P1 în 2013, primul hibrid al mărcii, ce dezvolta 916 CP și stabilea noi standarde de performanță.

McLaren 750S Spider
McLaren 750S Spider
2024
950 km
340.872 €
TVA deductibil
McLaren 750S Spider
McLaren 750S Spider
2024
7.500 km
Benzina
375.987 €
TVA deductibil
McLaren 750S Spider
McLaren 750S Spider
2024
1.500 km
Benzina
319.137 €
TVA deductibil
McLaren 750S Spider
McLaren 750S Spider
2023
9.700 km
Benzina
319.191 €
TVA deductibil
McLaren 750S Spider
McLaren 750S Spider
2024
11.000 km
Benzina
319.191 €
TVA deductibil

Concluzie

Povestea McLaren reprezintă, fără îndoială, una dintre cele mai fascinante povești din industria auto. Bruce McLaren, cu determinarea sa extraordinară, a transformat o mică echipă de curse într-un imperiu automobilistic recunoscut la nivel mondial. Viața sa, marcată de provocări încă din copilărie, demonstrează puterea viziunii și perseverenței.

Moștenirea lăsată de Bruce McLaren continuă să trăiască și astăzi, la peste cinci decenii de la tragicul său accident. Echipa sa nu doar că a supraviețuit, ci a prosperat, câștigând numeroase titluri și stabilind recorduri impresionante în Formula 1. Totodată, visul său de a produce automobile de stradă s-a materializat dincolo de așteptările inițiale.

McLaren F1 rămâne, cu siguranță, unul dintre cele mai revoluționare supercaruri create vreodată, un testament al geniului ingineresc al companiei. După acest succes, marca a continuat să evolueze, lansând modele precum SLR, MP4-12C și P1, fiecare ridicând ștacheta performanței automobilistice.

La finalul acestei călătorii prin istoria McLaren, nu pot să nu remarc impactul profund pe care Bruce și compania sa l-au avut asupra lumii auto. Deși a început ca un vis al unui tânăr pilot neo-zeelandez, McLaren a devenit sinonim cu excelența, inovația și pasiunea pentru viteză. Astfel, povestea primului McLaren nu este doar despre mașini și curse - este despre curaj, viziune și determinarea de a transforma imposibilul în posibil.

Distribuie articolul:
Alexandru Stăiculescu

Alexandru s-a alăturat echipei BCCH Group Switzerland AG la inceputul anului 2020. Anterior Alexandru a ocupat pozițiile de Director Executiv pentru afacerile grupului din domeniul transportului de persoane și din cel al vânzărilor de autovehicule second hand. Alexandru are o experiență de 10 ani în domeniul managementului vânzărilor și al proiectelor complexe care implică un număr mare de angajați și procese complexe de business engineering.

Categorii

Articole recente

primul ferrari
Primul Ferrari - Povestea modelului 125 S din 1947
Citeste mai mult

masini 1000 cp
17 masini cu 1000 CP care sparg recordurile în 2025
Citeste mai mult

gt2 rs vs gt3 rs
Porsche GT2 RS vs GT3 RS: Diferente performanta si pret
Citeste mai mult

agentador vs svj
Aventador SV vs SVJ: Comparatie detaliata 2025
Citeste mai mult

Despre noi

BCCH Auto Switzerland
Automobile de lux noi si rulate
Echipa BCCH Auto Switzerland ofera clientilor consultanta necesara achizitionarii unui autovehicul din stocul propriu sau la comanda de oriunde din tarile Uniunii Europene. Angajamentul echipei noastre este acela de a oferi un nivel inalt al calitatii serviciilor si autovehiculelor vandute.
Vezi mașinile din stoc
Urmăriți-ne activitatea:
Copyright © 2025 BCCH Group Switzerland AG. Toate drepturile rezervate.
Optimizare SEO de AI SEO Plus
BCCH Auto Switzerland este o marcă a societății BCCH Group Switzerland AG
Sediu social: Str. Erou Iancu Nicolae nr. 29, Voluntari, Ilfov
Nr. de înregistrare la Registrul Comerțului J2022004957230, CUI RO41848769
Apelează
Solicita oferta BCCH
Comandă mașină
Consultant vanzari Consultant vanzari Consultant vanzari
Contacteaza un consultant
BCCH Auto Switzerland
Pentru a incepe o conversatie cu un consultant BCCH Auto Switzerland, te rugam sa introduci mesajul mai jos, iar un consultant o sa ti se aloce automat.