Luminile de întâlnire reprezintă sistemul de iluminare frontală al vehiculelor, cunoscute în limbaj popular drept „faza scurtă". Acestea sunt componente esențiale ale sistemului de iluminare extern al autovehiculelor, fiind amplasate în partea frontală a vehiculului.
Farurile de întâlnire îndeplinesc două funcții principale. Prima funcție constă în iluminarea drumului din fața vehiculului pentru a oferi șoferului vizibilitate adecvată, fără a orbi alți participanți la trafic. A doua funcție este aceea de a face vehiculul vizibil pentru ceilalți participanți la trafic, inclusiv pe timpul zilei.
Din punct de vedere tehnic, luminile de întâlnire emit o lumină albă sau galbenă, în funcție de tehnologia utilizată (LED sau becuri tradiționale). Fasciculul de lumină este special conceput pentru a fi direcționat spre șosea și concentrat pe partea dreaptă a drumului în țările cu trafic pe partea dreaptă, astfel încât să nu deranjeze conducătorii vehiculelor care vin din sens opus.
Conform reglementărilor tehnice, farurile cu fază scurtă trebuie să poată lumina drumul, pe timp de noapte și condiții senine, pe o distanță minimă de 30 de metri. Fiecare autovehicul este echipat, de regulă, cu o pereche de faruri de întâlnire - unul pe partea stângă și unul pe partea dreaptă a vehiculului.
La vehiculele moderne, luminile pentru circulația diurnă (DRL - Daytime Running Light) pot îndeplini funcția luminilor de întâlnire pe timpul zilei. Acestea sunt adesea reprezentate de leduri speciale, concepute pentru a spori vizibilitatea mașinii în trafic.
Este important să nu se confunde luminile de întâlnire cu luminile de poziție, acestea din urmă având un rol diferit și o intensitate luminoasă mai redusă. Luminile de poziție nu sunt suficiente pentru a asigura vizibilitatea optimă a vehiculului în trafic, întrucât prima dată se observă mașina și abia apoi lumina de poziție, în timp ce în cazul fazei scurte, prima dată se remarcă lumina farurilor și apoi mașina.
De asemenea, luminile de întâlnire nu trebuie confundate cu proiectoarele de ceață. Deși proiectoarele de ceață pot acționa ca lumini de întâlnire, acestea sunt concepute special pentru condiții de ceață, fiind poziționate cât mai jos posibil pentru a maximiza vizibilitatea în asemenea condiții.
Față de luminile de drum (faza lungă), care asigură o vizibilitate pe distanță de minimum 100 de metri pe timp de noapte, luminile de întâlnire oferă un echilibru între iluminarea adecvată a drumului și evitarea orbirii celorlalți participanți la trafic.
Codul Rutier 2025 introduce reglementări specifice privind utilizarea luminilor de întâlnire. Aceste prevederi sunt stabilite prin Legea 168/2023, care modifică cadrul legal anterior referitor la iluminarea vehiculelor în trafic.
Conform Codului Rutier 2025, utilizarea luminilor de întâlnire sau a luminilor pentru circulația diurnă (DRL) devine obligatorie pe toată durata deplasării, inclusiv în timpul zilei. Această obligație se aplică acum pe toate categoriile de drumuri publice - indiferent dacă conducătorul auto se deplasează în interiorul localităților, pe drumuri județene, comunale sau pe autostrăzi.
Articolul 44, alineatul (2) din Legea 168/2023 prevede explicit: "În circulația pe toate categoriile de drumuri publice conducătorii de autovehicule și tractoare agricole sau forestiere sunt obligați să folosească și în timpul zilei luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă". Prin urmare, toți șoferii trebuie să pornească fie luminile de întâlnire (faza scurtă), fie luminile pentru circulația diurnă de fiecare dată când circulă pe drumurile publice.
Anterior modificărilor din 2025, obligativitatea utilizării luminilor de întâlnire sau a celor pentru circulația diurnă era limitată doar la anumite categorii de drumuri. Șoferii erau obligați să folosească aceste lumini exclusiv când circulau pe:
Noua lege extinde această obligație pentru toate drumurile publice, inclusiv drumurile din localități, drumurile comunale și cele județene. Modificarea a intrat inițial în vigoare la data de 16 iunie 2023, când a fost publicată în Monitorul Oficial.
Scopul acestei actualizări legislative este creșterea vizibilității vehiculelor în trafic, reducerea numărului de accidente rutiere și sporirea siguranței pe drumurile publice. Multe țări europene au adoptat deja obligativitatea folosirii luminilor de întâlnire în afara localităților, indiferent de tipul drumului, pentru a diminua riscul accidentelor.
Nerespectarea acestei obligații atrage sancțiuni contraventionale între 810 și 1.012,5 lei, corespunzătoare unui număr de 4-5 puncte de amendă, calculat la valoarea punctului de amendă de 202,5 lei în 2025.
Utilizarea corectă a luminilor de întâlnire necesită cunoașterea situațiilor specifice în care acestea trebuie activate. Legislația rutieră din România stabilește condițiile precise pentru folosirea acestora.
Începând cu 16 iunie 2023, luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă (DRL) sunt obligatorii pe toate categoriile de drumuri publice din România și în timpul zilei. Conducătorii de autovehicule și tractoare agricole sau forestiere trebuie să folosească fie luminile de întâlnire (faza scurtă), fie luminile pentru circulația diurnă pe durata deplasării. La vehiculele moderne, aceste lumini se aprind automat la pornirea motorului, în timp ce la mașinile mai vechi este necesară activarea manuală.
De la lăsarea serii până în zorii zilei, folosirea luminilor de întâlnire devine obligatorie. În timpul nopții, conducătorii auto trebuie să folosească luminile de întâlnire sau de drum (faza lungă), în funcție de gradul de iluminare a drumului. Este important de menționat că în acest interval, opțiunea de a folosi doar luminile pentru circulația diurnă (DRL) nu mai este valabilă.
Pe drumurile neiluminate din afara zonelor construite, utilizarea luminilor de întâlnire este obligatorie. Astfel, în afara localităților, indiferent de categoria drumului, aceste lumini trebuie activate pentru a asigura vizibilitatea vehiculului și pentru a oferi conducătorului auto o vizibilitate adecvată a drumului.
Anterior modificărilor recente, obligația folosirii luminilor de întâlnire pe timpul zilei se aplica doar pe autostrăzi, drumuri expres și drumuri naționale europene (E). În prezent, această obligație a fost extinsă la toate categoriile de drumuri, inclusiv la drumurile naționale (DN), județene (DJ) și comunale. Prin urmare, conducătorii auto trebuie să folosească aceste lumini pe toate categoriile de drumuri publice.
În situații de vizibilitate redusă cauzate de ploaie torențială, ninsoare abundentă sau ceață densă, utilizarea luminilor de întâlnire devine obligatorie. În caz de ceață densă, șoferii trebuie să folosească atât luminile de întâlnire, cât și luminile de ceață din față. În asemenea condiții, luminile de întâlnire nu pot fi înlocuite cu luminile pentru circulația diurnă (DRL), fiind obligatorie folosirea fazei scurte.
Nerespectarea obligației de a utiliza luminile de întâlnire conform prevederilor Codului Rutier atrage sancțiuni severe pentru conducătorii auto. Șoferii care nu circulă cu luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă (DRL) aprinse riscă amenzi cuprinse între 810 și 1.012,5 lei. Această sancțiune corespunde unui număr de 4-5 puncte de amendă, calculate la valoarea punctului de amendă de 202,5 lei în anul 2025.
Conform articolului 108 din Codul Rutier, nerespectarea obligației de a folosi luminile de întâlnire pe timpul zilei atrage și aplicarea a 2 puncte de penalizare pe permisul de conducere. Această sancțiune se aplică indiferent de categoria de drum pe care circulă vehiculul.
Pentru conducătorii de motociclete sau mopede, sancțiunile sunt similare. Articolul 100 (11) din Codul Rutier prevede: „Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevazută în clasa a II-a de sancțiuni nerespectarea obligației ce revine conducătorului de motocicletă sau moped de a avea în funcţiune, în timpul zilei, luminile de întâlnire în circulaţia pe drumurile publice".
În cazul circulației pe timp de noapte, ceață, ninsoare abundentă sau ploaie torențială fără luminile corespunzătoare, sancțiunea este mai severă, fiind aplicabile 4 puncte de penalizare. De asemenea, utilizarea necorespunzătoare a proiectoarelor de ceață în condiții normale de trafic poate atrage, la rândul său, sancțiuni contravenționale.
Statisticile arată că, la nivel național, au fost sancționați peste 50.000 de șoferi pentru încălcarea regulilor privind utilizarea luminilor de întâlnire.
Sorin este un profesionist experimentat și pasionat în domeniul vânzărilor și reparațiilor autovehiculelor rutiere, cu peste 35 de ani de experiență în industrie. A deținut poziții de conducere în cadrul unor dealership-uri de renume și a contribuit la dezvoltarea unor proiecte inovatoare în domeniul auto. Acum, Sorin aduce această expertiză și pasiune în cadrul echipei BCCH Group Switzerland, continuând să exceleze în domeniul său.
Echipa BCCH Auto Switzerland oferă clienților consultanța necesară achiziționării unui autovehicul din stocul propriu sau la comandă de oriunde din țările Uniunii Europene.