Unghiul de fugă, cunoscut și sub denumirea de caster, reprezintă înclinarea măsurată de la partea superioară a axei de direcție până la partea inferioară a roții, atunci când prima este atașată la cea din urmă. Acest unghi evaluează înclinația înainte și înapoi a axei de direcție a vehiculului.
În termeni tehnici, unghiul de fugă este format între axa pivotului și o perpendiculară pe sol, fiind vizibil când privim roata de ghidare din lateral. Măsurarea sa se face în grade, iar valoarea acestuia influențează direct comportamentul mașinii în timpul deplasării.
Pentru a vizualiza mai bine unghiul de fugă, putem imagina axa de direcție care conectează punctul de pivot inferior (sau articulația sferică) cu omologul său superior. Această formațiune creează un gradient cu linia abruptă care trece prin punctul de pivot inferior. Astfel, când privim vehiculul din lateral, putem observa înclinația acestei axe.
Unghiul de fugă este o reglare de aliniere care are loc doar pe roțile din față, atunci când acestea se rotesc. Acesta este un parametru esențial în geometria mecanismului de ghidare a direcției. De asemenea, unghiul de fugă influențează direct ușurința de manevrare a volanului și stabilitatea vehiculului în timpul deplasării.
În funcție de înclinația axei pivotului, unghiul de fugă poate fi:
Importanța unghiului de fugă constă în rolul său decisiv pentru stabilitatea vehiculului la viteze mari și în capacitatea volanului de a reveni natural în poziția centrală după efectuarea unui viraj. Totodată, acest parametru este esențial pentru siguranța în trafic, influențând comportamentul mașinii pe diferite tipuri de suprafețe.
Reglarea corectă a unghiului de fugă contribuie semnificativ la stabilitatea direcțională a vehiculului, la prevenirea uzurii neuniforme a anvelopelor și la menținerea controlului optimal asupra mașinii în diverse condiții de drum.
Clasificarea unghiului de fugă se realizează în funcție de înclinarea axei pivotante față de linia perpendiculară pe sol. Fiecare tip are caracteristici distincte care influențează comportamentul vehiculului.
Unghiul de fugă pozitiv apare atunci când axa de direcție se înclină în fața axei mașinii, iar roata și punctul de pivotare inferior stau înaintea omologului său superior. Vehiculele moderne utilizează preponderent acest tip pentru a preveni devierea accidentală de la traiectoria dreaptă la viteze mari.
Principalele avantaje ale unghiului de fugă pozitiv includ:
Acest unghi generează o tensiune care menține roțile din față drepte în timpul conducerii la viteză. De asemenea, mărește tracțiunea prin maximizarea frecării anvelopei de sol, ajutând vehiculul să rămână stabil pe carosabil.
Totuși, creșterea excesivă a acestui unghi poate face direcția mai grea și mai dificilă de manevrat, deși vehiculele moderne compensează acest dezavantaj prin sisteme de servodirecție.
Când axa de direcție se înclină în spatele axei verticale a vehiculului, apare unghiul de fugă negativ. Acest tip de unghi era frecvent la automobilele mai vechi, reprezentând singura modalitate de a facilita rotirea volanului în absența sistemelor de servodirecție.
Caracteristicile unghiului negativ sunt:
Prin urmare, unghiul de fugă negativ este rar întâlnit la vehiculele moderne de stradă, fiind prezent mai des la mașinile de curse care necesită un răspuns rapid la direcție, sacrificând însă stabilitatea.
Unghiul de fugă neutru sau zero apare când nu există înclinare a axei pivotante, aceasta fiind perfect verticală față de sol. Astfel, se formează un dreptunghi perfect.
Această configurație este rar întâlnită în automobilele moderne, deoarece majoritatea utilizează un unghi de fugă pozitiv pentru o mai bună stabilitate. Unghiul neutru nu oferă avantajele auto-centrării direcției și poate face mașina mai greu de controlat la viteze mari.
Detectarea timpurie a simptomelor unui unghi de fugă dereglat este esențială pentru siguranța vehiculului și prelungirea duratei de viață a componentelor sale. Aceste simptome sunt, de obicei, ușor de recunoscut dacă știi la ce să fii atent.
Atunci când unghiul de fugă nu este corect reglat, vehiculul va avea tendința de a se deplasa lateral, chiar și atunci când volanul este menținut drept. Acest fenomen, cunoscut sub numele de "tragere", reprezintă unul dintre cele mai evidente semne că geometria roților este incorectă. Pentru a verifica acest simptom, poți elibera pentru scurt timp volanul pe un drum drept și plat - dacă mașina își schimbă direcția fără intervenția ta, unghiul de fugă necesită ajustare. Din cauza acestui comportament, vei fi nevoit să corectezi constant direcția pentru a menține traiectoria dorită.
După efectuarea unui viraj, volanul ar trebui să revină automat la poziția centrală. Când acest lucru nu se întâmplă, există o problemă cu geometria direcției, posibil cauzată de un unghi de fugă dereglat. Absența efectului de auto-centrare face conducerea mult mai dificilă și obositoare, deoarece șoferul trebuie să readucă manual volanul în poziția neutră după fiecare manevră.
Un simptom alarmant al unghiului de fugă incorect este apariția vibrațiilor în volan, mai ales la viteze mari. Aceste vibrații sunt cauzate de faptul că anvelopele trag una de alta, aducând vehiculul în direcții diferite. În cazurile extreme, șoferii și pasagerii pot simți că întreaga mașină se clatină. Intensitatea vibrațiilor crește de obicei proporțional cu viteza, devenind insuportabilă la viteze de autostradă.
Anvelopele reprezintă un indicator vizual excelent al problemelor de geometrie. Un unghi de fugă dereglat cauzează uzura neuniformă a benzii de rulare. Poți verifica acest lucru introducând o monedă în canelura anvelopei în trei zone: la exterior, în centru și la interior. Dacă adâncimile măsurate diferă semnificativ, este un semn clar că unghiul de fugă necesită ajustare. Acest tip de uzură nu doar că reduce durata de viață a anvelopelor, dar afectează și aderența și comportamentul mașinii.
La viteze ridicate, un vehicul cu unghi de fugă dereglat devine instabil și dificil de controlat. Această instabilitate se manifestă prin tendința mașinii de a derapa necontrolat pe suprafețe alunecoase și reacții întârziate la comenzile de direcție. De asemenea, vehiculul poate deveni imprevizibil în situații care necesită manevre rapide, reprezentând un risc major pentru siguranța în trafic.
Verificarea și ajustarea unghiului de fugă trebuie efectuate în anumite momente specifice pentru a asigura funcționarea optimă a vehiculului. Iată situațiile principale care necesită atenție:
Reglarea geometriei roților devine imperios necesară după orice coliziune semnificativă. Aceasta include lovirea bordurilor, trecerea prin gropi adânci cu viteză mare sau implicarea într-un accident rutier. Impacturile puternice pot afecta componentele suspensiei și sistemul de direcție, modificând unghiul de fugă și compromițând stabilitatea vehiculului.
Ajustarea unghiului de fugă este obligatorie după înlocuirea elementelor de direcție sau suspensie, precum brațele de suspensie, articulațiile sferice, amortizoarele, arcurile, vârfurile de direcție sau pârghiile pendulului. Totodată, reglarea este necesară după modificarea înălțimii de rulare prin montarea distanțierelor sau înlocuirea componentelor cu altele de dimensiuni diferite.
Verificarea imediată a geometriei roților se impune atunci când mașina prezintă oricare dintre semnele descrise anterior: tragerea într-o parte, vibrații în volan, uzură neuniformă a anvelopelor sau instabilitate la viteze mari.
Specialiștii recomandă verificarea periodică a unghiului de fugă, chiar în absența simptomelor vizibile. Intervalul optim este la fiecare 10.000-20.000 km parcurși sau anual, precum și înaintea montării anvelopelor noi pentru a prelungi durata lor de viață.
Sorin este un profesionist experimentat și pasionat în domeniul vânzărilor și reparațiilor autovehiculelor rutiere, cu peste 35 de ani de experiență în industrie. A deținut poziții de conducere în cadrul unor dealership-uri de renume și a contribuit la dezvoltarea unor proiecte inovatoare în domeniul auto. Acum, Sorin aduce această expertiză și pasiune în cadrul echipei BCCH Group Switzerland, continuând să exceleze în domeniul său.
Echipa BCCH Auto Switzerland oferă clienților consultanța necesară achiziționării unui autovehicul din stocul propriu sau la comandă de oriunde din țările Uniunii Europene.