Știați că seria de șasiu este un cod unic format din exact 17 caractere, care exclude în mod intenționat literele O, I și Q pentru a evita orice confuzie cu cifrele? Introdusă pentru prima dată în SUA în 1954, seria de șasiu a devenit standardizată abia în 1981, transformându-se într-un element esențial pentru identificarea oricărui vehicul.
În prezent, acest cod nu este folosit doar pentru automobile, dar și pentru camioane, remorci, motociclete și scutere. Pentru proprietarii de vehicule din România, seria de șasiu este crucială nu doar pentru înmatriculare, ci și pentru asigurările RCA sau CASCO. Cu ajutorul acestui cod unic, putem verifica istoricul complet al unui vehicul, de la kilometrajul real până la eventualele accidente sau modificări.
În acest articol, vom explora în detaliu ce reprezintă seria de șasiu, unde o puteți găsi pe vehiculul dumneavoastră, și cum puteți folosi acest cod pentru a verifica istoricul și autenticitatea oricărui autovehicul. De asemenea, vom analiza fiecare caracter din acest cod și ce informații importante ne poate oferi despre un vehicul.
Seria de șasiu modernă urmează standardele internaționale stabilite de Organizația Internațională de Standardizare (ISO) în 1979 prin ISO 3779. Deși primele serii de șasiu au apărut în 1954 în Statele Unite, abia în 1981 Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Șosele (NHTSA) a standardizat formatul obligatoriu de 17 caractere. Această standardizare a creat un sistem uniform de identificare pentru toate vehiculele rutiere, inclusiv autoturisme, vehicule tractate, motociclete și mopeduri.
Prima secțiune a seriei de șasiu este reprezentată de Identificatorul Mondial al Producătorului (WMI) și conține primele trei caractere. Aceste caractere sunt pre-alocate de organizația națională din țara în care producătorul își are sediul central, conform specificațiilor ISO 3780. Primul caracter indică țara de fabricație, al doilea reprezintă marca producătorului, iar al treilea este folosit pentru a identifica tipul de vehicul: autoturism, camion, autobuz, etc.
De exemplu, seriile care încep cu cifrele 1, 4 și 5 indică vehicule fabricate în Statele Unite. Această secțiune este crucială pentru trasabilitatea originilor de fabricație și asigurarea conformității cu standardele internaționale.
A doua secțiune a seriei de șasiu este Secțiunea Descriptivă a Vehiculului (VDS) și cuprinde caracterele de la poziția 4 până la 9. Această secțiune identifică atributele generale ale vehiculului. Codificarea și secvența acestei părți sunt determinate de producător, care poate folosi atât litere cât și cifre, la discreția sa.
Dacă producătorul nu utilizează unul sau mai multe dintre aceste spații de caractere, spațiile neutilizate trebuie completate cu caractere alfabetice sau numerice la alegerea producătorului. VDS conține informații despre motorizare, transmisie, caroserie și alte caracteristici tehnice ale mașinii.
A treia și ultima secțiune a seriei de șasiu este Secțiunea de Identificare a Vehiculului (VIS) și constă din opt caractere, ultimele patru fiind obligatoriu numerice. Această parte are rol de număr de serie și individualizează fiecare vehicul.
Dacă producătorul alege să desemneze anul și/sau uzina de fabricație în această secțiune, se recomandă ca anul să fie indicat de primul caracter al VIS (poziția 10), iar uzina de fabricație de al doilea caracter (poziția 11). În implementarea nord-americană, caracterul de pe poziția 10 codifică întotdeauna anul modelului vehiculului.
Producătorul este obligat să asigure trasabilitatea seriei de șasiu timp de 30 de ani de la fabricație. Această secțiune este esențială pentru identificarea individuală a vehiculului și pentru verificarea istoricului său.
O particularitate importantă a standardului ISO 3779 este că literele I, O și Q nu sunt utilizate în codificarea seriei de șasiu. Această restricție a fost implementată pentru a evita confuzia cu cifrele 1 și 0. Așadar, caracterele permise sunt limitate la: numerele arabe de la 1 la 9 și 0, precum și literele majuscule romane A, B, C, D, E, F, G, H, J, K, L, M, N, P, R, S, T, U, V, W, X, Y și Z.
Această standardizare asigură claritatea și precizia în identificarea vehiculelor și elimină potențialele erori de interpretare atunci când seria de șasiu este citită sau introdusă în baze de date. Conform standardului ISO, literele Q, U și Z nu sunt utilizate în anumite părți ale seriei de șasiu, deși Z poate apărea în alte poziții.
Seria de șasiu trebuie să fie aplicată într-o poziție accesibilă pe vehicul și să fie vizibilă. De asemenea, trebuie să fie ștanțată astfel încât să nu dispară în condiții normale de utilizare a vehiculului.
Fiecare caracter din cele 17 care compun seria de șasiu are un rol bine definit, oferind informații valoroase despre vehicul. Hai să analizăm în detaliu ce semnifică fiecare poziție și cum putem interpreta corect aceste informații pentru a afla povestea completă a unui autovehicul.
Primul caracter din seria de șasiu identifică întotdeauna țara în care a fost fabricat vehiculul. Astfel, pentru mașinile produse în Statele Unite, primul caracter este de obicei 1, 4 sau 5. Vehiculele canadiene încep cu 2, iar cele mexicane cu 3. Mașinile japoneze sunt marcate cu J, cele sud-coreene cu K, cele britanice cu S, cele germane cu W, iar cele fabricate în Suedia sau Finlanda cu Y. De exemplu, dacă seria de șasiu începe cu "W", puteți fi siguri că mașina a fost fabricată în Germania.
Al doilea caracter reprezintă producătorul vehiculului. În multe cazuri, acesta este litera cu care începe numele producătorului: A pentru Audi, B pentru BMW, G pentru General Motors, L pentru Lincoln și N pentru Nissan. Cu toate acestea, există excepții - A poate reprezenta și Jaguar sau Mitsubishi, iar R poate însemna și Audi.
Al treilea caracter, combinat cu primele două, indică tipul vehiculului sau divizia de producție. De exemplu, în cadrul codului 1G (atribuit General Motors în SUA), 1G1 reprezintă autoturismele Chevrolet, 1G2 reprezintă autoturismele Pontiac, iar 1GC reprezintă camioanele Chevrolet. Dacă producătorul construiește mai puțin de 1000 de vehicule pe an, al treilea caracter este 9, iar pozițiile 12, 13 și 14 din VIN sunt folosite pentru a doua parte a identificării.
Caracterele de la 4 la 8 formează Secțiunea Descriptivă a Vehiculului și oferă detalii despre modelul mașinii, tipul caroseriei, sistemul de reținere, tipul transmisiei și codul motorului. Caracterul 4 poate indica caracteristicile specifice de siguranță ale modelului. Caracterul 5 indică seria exactă a modelului vehiculului. Caracterele 6 și 7 descriu stilul caroseriei, fie că este vorba de un convertibil, hatchback sau sedan. Caracterul 8 detaliază dimensiunea și tipul motorului. Majoritatea producătorilor folosesc caracterul 8 pentru a identifica tipul motorului atunci când există mai multe opțiuni pentru vehicul.
Poziția a 9-a conține "cifra de control" care servește la detectarea seriilor de șasiu invalide sau falsificate. Această cifră este calculată printr-o formulă matematică complexă dezvoltată de Departamentul de Transport din SUA. Procesul implică înlocuirea fiecărei litere din VIN cu o cifră, înmulțirea fiecărei cifre cu factorul său de ponderare, însumarea produselor și împărțirea sumei la 11. Restul este cifra de control. Dacă restul este 10, se utilizează X ca cifră de control.
Poziția a 10-a indică anul modelului vehiculului. Pentru vehiculele fabricate între 1981 și 2000, literele de la B la Y (excluzând I, O, Q, U și Z) corespund anilor respectivi. Din 2001 până în 2009, s-au folosit cifrele de la 1 la 9. Alfabetul a reînceput cu A în 2010 și va continua până în 2030. De exemplu, "T" poate reprezenta anul 1996 sau 2026, "A" poate fi 1980 sau 2010, iar "L" poate indica 1990 sau 2020.
| Cod | An | Cod | An | Cod | An |
| A | 1980/2010 | L | 1990/2020 | W | 1998/2028 |
| B | 1981/2011 | M | 1991/2021 | X | 1999/2029 |
| C | 1982/2012 | N | 1992/2022 | Y | 2000/2030 |
| D | 1983/2013 | P | 1993/2023 | 1 | 2001/2031 |
| E | 1984/2014 | R | 1994/2024 | 2 | 2002/2032 |
Este important de menționat că caracterul 10 nu se referă întotdeauna la anul în care a fost produs vehiculul, ci la anul modelului. De exemplu, mașinile fabricate în toamna anului 2022 pot avea specificat anul 2023 în VIN.
Verificarea corectă a seriei de șasiu este esențială pentru orice proprietar sau potențial cumpărător de mașină. Seria de șasiu oferă acces la informații valoroase despre istoricul și specificațiile vehiculului. Hai să explorăm metodele și instrumentele practice pentru identificarea și verificarea acestui cod vital.
Seria de șasiu poate fi localizată în mai multe locuri pe vehicul. De obicei, aceasta se găsește:
Atenție! Producătorii auto ștampilează seria de șasiu pe elemente permanent fixate de caroserie pentru a preveni modificarea sau falsificarea acesteia.
Dacă nu reușiți să localizați fizic seria de șasiu pe vehicul, aceasta poate fi găsită și în documentele oficiale:
Este crucial să verificați dacă seria de șasiu din documente corespunde cu cea de pe vehicul. Orice nepotrivire poate indica o posibilă fraudă sau o eroare în documentație.
Există numeroase servicii online care permit decodarea seriei de șasiu și obținerea de informații detaliate despre vehicul:
În plus, unele servicii avansate oferă verificări ale istoricului vehiculului, inclusiv accidente anterioare sau daune înregistrate.
În România, Registrul Auto Român (RAR) oferă un serviciu specializat pentru verificarea istoricului vehiculelor:
Raportul generat include informații despre zonele avariate, valoarea estimativă a reparațiilor, kilometrajul înregistrat la data întocmirii devizului și dacă au fost afectate elementele principale de siguranță.
Seria de șasiu funcționează ca un "ADN" al mașinii, oferind acces la istoricul complet și identitatea reală a vehiculului. Odată decodat, acest cod unic dezvăluie informații esențiale care nu sunt imediat vizibile în timpul unei simple inspecții.
Verificarea seriei de șasiu permite accesul la citirile anterioare ale odometrului, înregistrate în momentele schimbării sau reînnoirii înmatriculării. Astfel, putem detecta potențiale fraude cu kilometrajul, o practică ilegală dar frecventă pe piața auto second-hand. Când verificați kilometrajul prin VIN, primiți un raport care arată citirile anterioare ale odometrului și calculează kilometrajul mediu anual și per proprietar, oferind o estimare comparativă cu alte vehicule similare. În plus, raportul vă notifică despre posibile modificări neautorizate ale odometrului, dacă acestea sunt detectate.
Seria de șasiu dezvăluie, de asemenea, istoricul de accidente și daune suferite de vehicul. Aproximativ 30% dintre mașinile second-hand au suferit cel puțin un accident sau o daună semnificativă, informație crucială pentru siguranța viitoare și costurile de întreținere. Bazele de date specializate păstrează înregistrări despre tipul daunelor (inundații, grindină, incendii), data incidentelor, zonele afectate și costurile reparațiilor. Aceste date sunt esențiale pentru a evita cumpărarea unui vehicul cu probleme structurale ascunse sau reparații inadecvate.
Un aspect mai puțin cunoscut este că seria de șasiu permite verificarea echipamentelor originale instalate din fabrică. Prin introducerea codului pe site-urile producătorilor, puteți obține o "foaie de configurare" (build sheet) care detaliază toate dotările standard și opționale cu care vehiculul a părăsit fabrica. Această informație este valoroasă pentru verificarea autenticității anumitor caracteristici premium sau pentru restaurarea corectă a vehiculelor clasice conform specificațiilor originale.
Înainte de achiziționarea unui vehicul second-hand, este esențială verificarea statutului acestuia în bazele de date cu vehicule furate. Achiziționarea unei mașini furate este nu doar ilegală, dar poate atrage și complicații juridice semnificative. Prin verificarea seriei de șasiu în registrele naționale și internaționale, cum ar fi Digitpol sau baza de date NICB, puteți confirma că vehiculul nu a fost raportat ca furat sau nerecuperat. De asemenea, verificarea VIN-ului poate releva dacă vehiculul are sarcini, gajuri sau restricții de vânzare active.
Cu toate beneficiile pe care le oferă, verificarea seriei de șasiu prezintă anumite limitări care pot afecta acuratețea și utilitatea informațiilor obținute. Aceste restricții sunt importante de cunoscut pentru oricine dorește să folosească acest instrument pentru evaluarea unui vehicul.
Vehiculele mai vechi, în special cele fabricate înainte de 1981, au serii de șasiu mai scurte (între 5 și 13 caractere) sau formate diferite față de standardul actual. Înainte de 1981, nu exista un format standardizat pentru seria de șasiu, iar producătorii foloseau formate diferite. Multe servicii de verificare precum Carfax sau AutoCheck nu pot decoda aceste serii clasice de șasiu. Din păcate, pentru aceste vehicule, datele disponibile sunt limitate sau inexistente în majoritatea bazelor de date moderne.
Aplicațiile neoficiale de decodare a seriei de șasiu pot furniza informații incomplete sau eronate. Acestea prezintă mai multe limitări semnificative:
De asemenea, multe servicii gratuite oferă doar informații de bază, iar rapoartele complete sunt disponibile doar contra cost.
Uneori, seria de șasiu de pe vehicul poate să nu corespundă cu cea din documentele oficiale. Aceste discrepanțe pot apărea din mai multe motive:
Autoritățile consideră prezența unei serii de șasiu modificate ca un indicator al unui posibil furt. Cu toate acestea, NHTSA recomandă ca odată ce un vehicul a fost înmatriculat cu o serie de șasiu eronată, să continue să fie identificat prin acea serie pentru a proteja consumatorii de posibile fraude.
Una dintre cele mai serioase limitări este posibilitatea falsificării seriei de șasiu. Această practică, cunoscută și ca "re-vinning", implică înlocuirea seriei originale cu una contrafăcută pentru a ascunde identitatea reală a unui vehicul furat. Semne de alertă includ:
În multe țări, modificarea intenționată a seriei de șasiu constituie infracțiune și poate atrage pedepse cu închisoarea.
Seria de șasiu reprezintă mult mai mult decât un simplu cod de identificare pentru vehicule. Acest sistem standardizat, dezvoltat pe parcursul mai multor decenii, oferă acum proprietarilor și cumpărătorilor un instrument esențial pentru verificarea autenticității și istoricului oricărui vehicul.
Cunoașterea structurii și semnificației fiecărui caracter din seria de șasiu permite decodarea corectă a informațiilor despre originea, specificațiile și istoricul unui vehicul. Astfel, putem identifica țara de fabricație, producătorul, anul modelului și multe alte detalii tehnice importante.
Cu toate acestea, limitările sistemului nu pot fi ignorate. Vehiculele fabricate înainte de 1981, erorile de decodare din aplicațiile neoficiale și posibilitatea falsificării reprezintă provocări reale pentru verificarea completă a unui vehicul.
Prin urmare, recomandăm folosirea unei combinații de metode pentru verificarea seriei de șasiu: inspecția fizică a vehiculului, consultarea documentelor oficiale și utilizarea serviciilor autorizate precum RAR Auto Pass. Această abordare completă asigură cea mai bună protecție împotriva fraudelor și oferă informațiile necesare pentru luarea unei decizii informate la achiziționarea unui vehicul.
Sorin este un profesionist experimentat și pasionat în domeniul vânzărilor și reparațiilor autovehiculelor rutiere, cu peste 35 de ani de experiență în industrie. A deținut poziții de conducere în cadrul unor dealership-uri de renume și a contribuit la dezvoltarea unor proiecte inovatoare în domeniul auto. Acum, Sorin aduce această expertiză și pasiune în cadrul echipei BCCH Group Switzerland, continuând să exceleze în domeniul său.
Echipa BCCH Auto Switzerland oferă clienților consultanța necesară achiziționării unui autovehicul din stocul propriu sau la comandă de oriunde din țările Uniunii Europene.