Faza scurtă (luminile de întâlnire) reprezintă un element esențial al sistemului de iluminat auto, poziționat în partea frontală a vehiculului. Aceste lumini emit un fascicul de lumină albă, concentrat și direcționat astfel încât să ilumineze drumul din fața mașinii fără a orbi participanții la trafic care vin din sens opus.
Luminile de fază scurtă îndeplinesc două funcții principale. Prima este iluminarea drumului din fața vehiculului pentru a oferi șoferului o vizibilitate optimă. A doua constă în sporirea vizibilității autovehiculului pentru ceilalți participanți la trafic. Acestea trebuie să proiecteze lumina la cel puțin 40 de metri în fața vehiculului și nu pot fi setate paralel cu direcția de deplasare, ci direcționate asimetric.
În contextul mașinilor care circulă pe drumurile din România și alte țări europene, fasciculul farurilor de fază scurtă este concentrat pe partea dreaptă a drumului. Fiecare autovehicul este echipat, în mod normal, cu o pereche de faruri de întâlnire – unul pe partea stângă și unul pe partea dreaptă.
Faza scurtă are un simbol specific pe tabloul de bord al mașinii - un far orientat spre dreapta, care se aprinde pentru a anunța că farurile sunt activate. Activarea acestora se realizează printr-un comutator amplasat pe volan sau pe bordul vehiculului, adesea marcat cu același simbol.
În contrast cu faza lungă, care emite un flux luminos foarte puternic pe o distanță considerabilă, faza scurtă oferă o iluminare suficientă pentru condusul în siguranță fără a cauza disconfort vizual altor șoferi. De asemenea, spre deosebire de luminile de zi (DRL) care sunt destinate doar să facă vehiculul vizibil pentru alți participanți la trafic, faza scurtă iluminează efectiv drumul.
Tehnologia modernă a adus îmbunătățiri semnificative în domeniul farurilor de fază scurtă. Noile sisteme LED pentru faza scurtă sunt special concepute pentru a oferi un fascicul de lumină mai eficient, cu o durată de viață care poate ajunge până la 30.000 de ore sau mai mult. Acestea produc o lumină albă naturală care îmbunătățește vizibilitatea generală și reduce oboseala ochilor în timpul condusului pe timp de noapte.
Legislația rutieră impune utilizarea fazei scurte în mai multe situații specifice pentru a asigura siguranța rutieră și vizibilitatea adecvată.
Utilizarea fazei scurte devine obligatorie pe perioada dintre lăsarea serii și zorii zilei. Conform definiției oficiale, noaptea (perioada de întuneric) este intervalul dintre jumătate de oră după apus și jumătate de oră înainte de răsărit. Amurgul reprezintă acea perioadă de tranziție de la lumină la întuneric, când pierderea de lumină naturală este vizibilă. În funcție de latitudine și anotimp, durata amurgului poate varia de la aproximativ 20 de minute (lângă ecuator) până la câteva ore (aproape de poli). În aceste perioade, opțiunea de a folosi doar luminile pentru circulația diurnă (DRL) nu mai este valabilă.
Faza scurtă trebuie activată obligatoriu în situații de vizibilitate redusă cauzate de precipitații abundente, ceață densă sau ninsoare. În condiții de ceață densă, legislația impune utilizarea atât a fazei scurte, cât și a luminilor de ceață din față. În aceste situații, luminile pentru circulația diurnă (DRL) nu pot înlocui faza scurtă. Reducerea vitezei devine, de asemenea, esențială când vizibilitatea este diminuată.
Pe drumurile din afara zonelor construite, indiferent de categoria drumului, utilizarea fazei scurte este obligatorie. Acest lucru se aplică tuturor drumurilor neiluminate din afara localităților. De asemenea, faza scurtă trebuie folosită și în localități, pe drumurile care fac parte din drumuri europene, naționale sau care sunt administrate de Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale.
Conform Codului Rutier actualizat, utilizarea luminilor de întâlnire (faza scurtă) sau a luminilor pentru circulația diurnă (DRL) a devenit obligatorie pe tot parcursul anului și 24 de ore pe zi, pe toate categoriile de drumuri publice. Până în 2007, această cerință era în vigoare doar din noiembrie până în martie. În prezent, totuși, dacă vehiculul este echipat cu lumini de zi (DRL), acestea pot fi folosite în locul fazei scurte, dar numai în condiții de vizibilitate bună, când nu plouă. Luminile de zi consumă doar 25-30% din energia necesară pentru alimentarea unei faze scurte convenționale, oferind astfel o alternativă eficientă din punct de vedere energetic.
Sistemele de iluminat auto includ trei componente principale care servesc scopuri distincte în funcție de condițiile de deplasare.
Faza scurtă proiectează un fascicul de lumină orientat în jos, iluminând aproximativ 50-60 de metri în fața vehiculului și acostamentul. Fasciculul său este intenționat direcționat astfel încât să nu orbească alți participanți la trafic. În contrast, faza lungă reprezintă cea mai puternică iluminare a mașinii, proiectând lumina la distanțe de peste 150 de metri și la un unghi mai ridicat. Luminile de zi (DRL) emit un fascicul mai puțin intens decât faza scurtă, fiind orientate outward pentru a spori vizibilitatea vehiculului pentru alți participanți la trafic, nu pentru a ilumina drumul.
Faza lungă trebuie utilizată exclusiv pe drumuri neiluminate și când nu există trafic din sens opus. Șoferii sunt obligați să comute de la faza lungă la cea scurtă cu cel puțin 150 de metri înainte de a întâlni un vehicul din sens opus. Aceasta se activează prin deplasarea comutatorului manetă de la volan spre înainte și se dezactivează prin deplasarea acestuia spre înapoi.
Luminile de zi pot înlocui faza scurtă doar în timpul zilei, în condiții de vizibilitate bună, când nu plouă. Acestea consumă doar 25-30% din energia necesară fazei scurte convenționale. Totuși, conform modificărilor recente ale legislației rutiere, utilizarea fazei scurte sau a luminilor de zi este obligatorie pe toate categoriile de drumuri publice.
În mediul urban, faza scurtă oferă vizibilitate optimă fără a orbi alți participanți la trafic. Aceasta iluminează eficient împrejurimile imediate, minimizând strălucirea și prevenind obstrucționarea liniei vizuale a celorlalți șoferi. Pe drumurile cu iluminat stradal, faza scurtă este suficientă pentru vizibilitate, în timp ce faza lungă ar fi excesivă și perturbatoare.
Sorin este un profesionist experimentat și pasionat în domeniul vânzărilor și reparațiilor autovehiculelor rutiere, cu peste 35 de ani de experiență în industrie. A deținut poziții de conducere în cadrul unor dealership-uri de renume și a contribuit la dezvoltarea unor proiecte inovatoare în domeniul auto. Acum, Sorin aduce această expertiză și pasiune în cadrul echipei BCCH Group Switzerland, continuând să exceleze în domeniul său.
Echipa BCCH Auto Switzerland oferă clienților consultanța necesară achiziționării unui autovehicul din stocul propriu sau la comandă de oriunde din țările Uniunii Europene.