 
 Te-ai întrebat vreodată de ce un contract de vanzare cumparare auto este atât de important? Acest document esențial dovedește schimbarea de proprietar a unui vehicul și stabilește fără echivoc drepturile și obligațiile fiecărei părți.
În primul rând, trebuie să știi că legea te obligă să ai un contract semnat doar dacă cumperi de la o persoană fizică. Însă, indiferent de situație, un contract bine redactat oferă siguranță și claritate în tranzacție. De asemenea, pentru ca model contract vanzare cumparare auto word să fie considerat valabil, acesta trebuie să fie ștampilat de către unitatea de impozite și taxe sau primăria din orașul în care mașina second-hand este înmatriculată.
Înainte de a semna contractul, vei avea nevoie de anumite acte vanzare cumparare auto, printre care: cartea de identitate a proprietarului și a cumpărătorului, cartea de identitate a vehiculului, certificatul de înmatriculare al mașinii (talonul) și, în unele cazuri, certificatul de autenticitate RAR. Este important de menționat că din 2025, la actele enumerate se adaugă și RAR Auto Pass, care costă 50 de lei.
În acest articol, îți vom explica tot ce trebuie să știi despre contracte vanzare cumparare auto, de la modelele disponibile până la unde se încheie contractul de vânzare-cumpărare auto și ce pași trebuie să urmezi pentru a finaliza cu succes achiziția sau vânzarea unui vehicul.
Conform articolului 1650 din Codul Civil, contractul de vânzare-cumpărare auto reprezintă documentul legal prin care vânzătorul transmite dreptul de proprietate asupra unui vehicul către cumpărător, în schimbul unei sume de bani. Acest act juridic atestă oficial schimbarea proprietarului și stabilește obligațiile ambelor părți implicate.
Contractul de vânzare-cumpărare auto devine obligatoriu atunci când achiziționezi un vehicul de la o persoană fizică. Fără acest document, nu poți parcurge pașii legali necesari pentru a trece mașina pe numele tău sau pentru a o scoate de pe numele vânzătorului. Mai mult, acest act este necesar pentru înmatricularea vehiculului și transcrierea dreptului de proprietate.
Dacă nu deții un contract corect redactat, consecințele pot fi serioase: cumpărătorul riscă să nu poată înmatricula vehiculul, vânzătorul poate primi amenzi sau taxe pe numele său pentru un autovehicul pe care nu-l mai deține, iar între părți pot apărea conflicte legate de plata incompletă, termene sau starea vehiculului.
Când vânzătorul este o persoană fizică, transferul de proprietate se realizează prin contractul de vânzare-cumpărare încheiat între tine și proprietarul mașinii. Astfel, documentul trebuie completat cu datele corespunzătoare ale ambelor părți.
În schimb, când achiziționezi un autovehicul de la o firmă (persoană juridică), nu mai este necesar un contract, deoarece vei primi o factură care ține loc de document justificativ. În această situație, contractul nu are valoare legală. Totuși, dacă vânzătorul este persoană fizică, iar cumpărătorul este o firmă, atunci contractul se va completa normal.
Din punct de vedere juridic, contractul de vânzare-cumpărare auto oferă siguranță, fiind dovada oficială a tranzacției. De asemenea, asigură transparență, clarificând exact ce vehicul se vinde, la ce preț și în ce condiții.
Acest document guvernează interacțiunea ambelor părți cu Statul și protejează atât vânzătorul, cât și cumpărătorul împotriva eventualelor abuzuri. În cazul unor dispute privind dreptul de proprietate sau condițiile de vânzare, contractul poate fi prezentat ca dovadă în fața autorităților competente.
Pentru valabilitatea sa, contractul trebuie ștampilat de unitatea financiară, care certifică oficial că responsabilitatea fiscală asupra vehiculului a fost transferată cumpărătorului.
Structura unui contract de vanzare cumparare auto este bine definită și cuprinde mai multe elemente obligatorii care asigură validitatea și legalitatea tranzacției. Să analizăm fiecare componentă esențială pentru un document complet.
Un contract valid trebuie să conțină informații complete despre ambele părți. Pentru persoanele fizice, este necesar să includă numele complet, CNP-ul, seria și numărul actului de identitate, adresa de domiciliu și, opțional, datele de contact. În cazul persoanelor juridice, se vor menționa denumirea firmei, numărul de înmatriculare la Registrul Comerțului, reprezentantul legal și sediul social.
Această secțiune, denumită "Obiectul contractului", trebuie să descrie în detaliu autovehiculul tranzacționat, incluzând: marca și modelul, numărul de identificare (seria de șasiu/VIN), seria motorului, capacitatea cilindrică, numărul de înmatriculare, culoarea, anul fabricației, data expirării ITP-ului și numărul cărții de identitate a vehiculului.
Prețul trebuie menționat atât în cifre cât și în litere, pentru a evita orice confuzie. De asemenea, contractul vanzare cumparare masina trebuie să specifice modalitatea de plată (numerar, transfer bancar sau rate). Dacă plata se face în rate sau parțial, acest lucru trebuie menționat clar, împreună cu graficul de plăți și consecințele nerespectării lui.
Deși nu este obligatoriu din punct de vedere legal, este recomandabil să notezi în contract kilometrajul actual al mașinii. Acest detaliu oferă protecție în cazul în care descoperi ulterior că a fost modificat. De asemenea, menționarea tuturor defectelor cunoscute ale mașinii în contracte vanzare cumparare auto poate preveni dispute ulterioare.
Pentru valabilitatea tranzacției, sunt necesare cinci exemplare ale contractului de vânzare-cumpărare auto, semnate de ambele părți. Distribuția acestora este următoarea: unul rămâne la vânzător, unul la unitatea de impozite unde mașina a fost înregistrată, unul pentru cumpărător, unul pentru organul fiscal al cumpărătorului și unul pentru serviciul de înmatriculări.
CONTRACT DE VÂNZARE- CUMPARARE
CONTRACT DE ÎNSTRĂINARE - DOBÂNDIRE A UNUI MIJLOC DE TRANSPORT
(1) PERSOANA CARE ÎNSTRĂINEAZĂ
Subsemnatul(a)/Subscrisa ............................................................................................
cu domiciliul/sediul în ROMÂNIA/ ......................, judeţul ..............................., codul poştal ..................., municipiul/oraşul /comuna
............................................., satul/sectorul .................................., str. ................................................................................., nr. ......,
bl. ......, sc. ......., et. ......, ap ......, identificat prin B.I./C.I./C.I.P./Paşaport seria ...... nr. ................,
C.N.P./C.I.F...................................................., tel./fax ................................, e-mail …………………….…………………, şi domiciliul
fiscal în ROMÂNIA/ ....................., judeţul ........................................, codul poştal .................... .,
municipiul/oraşul/comuna........................................., satul/sectorul .................................., str. .................................
................................, nr. ........, bl. .........., sc. ........, et. ......., ap .........., reprezentată prin .....................................................................
identificat prin B.I./C.I./C.I.P./Paşaport seria ….... nr. .............., C.I.F .........................................., tel./fax........................................,
e-mail …...........................................…, în calitate de ........................................................................ ............
(2) PERSOANA CARE DOBÂNDEŞTE
Subsemnatul(a)/Subscrisa ............................................................................................
cu domiciliul/sediul în ROMÂNIA/ ......................, judeţul ..............................., codul poştal ................. .., municipiul/oraşul/comuna
............................................., satul/sectorul .................................., str. ................................................................................., nr. ......,
bl. ......, sc. ......., et. ......, ap ......, identificat prin B.I./C.I./C.I.P./Paşaport seria ...... nr. ................ ,
C.N.P./C.I.F...................................................., tel./fax ................................, e-mail …………………….…………………, şi domiciliul
fiscal în ROMÂNIA/ ....................., judeţul ........................................, codul poştal .....................,
municipiul/oraşul/comuna........................................., satul/sectorul .................................., str. .. ...............................
................................, nr. ........, bl. .........., sc. ........, et. ......., ap .........., reprezentată prin .....................................................................
identificat prin B.I./C.I./C.I.P./Paşaport seria ….... nr. .............., C.I.F .........................................., tel./fax........................................,
e-mail …...........................................…, în calitate de .......................................................... ..........................
(3) OBIECTUL CONTRACTULUI
Mijlocul de transport: marca ………………………….. tipul ……………., număr de identificare …….............................................
serie motor ……….............. capacitatea cilindrică …….... cm³, greutate maximă admisă (pentru remorci/semiremorci) …….…
tone, număr de înmatriculare/înregistrare ……...........….…, data la care expiră inspecţia tehnică periodică ……………………….,
numărul cărţii de identitate a vehiculului …………….., anul de fabricaţie ........................., norma euro ......... dobândit la data de
......................................, conform act ………………………….……...........……………………….
(4) PREŢUL în cifre ………………........… lei , în litere ……………………………………………….
(5) Persoana care înstrăinează menţionată la punctul (1) declară ca mijlocul de transport este proprietatea sa, liber de orice sarcini.
De asemenea, declară ca a predat persoanei care dobândeşte menţionat la punctul (2) vehiculul, cheile, certificatul de înmatriculare şi cartea de identitate a
vehiculului, primind de la acesta preţul prevăzut la punctul (4).
Persoana care dobândeşte menţionată la punctul (2) declară ca a primit de la vânzătorul menţionat la punctul (1) mijlocului de transport, cheile, certificatul de
înmatriculare şi cartea de identitate a vehiculului, achitând persoanei care înstrăinează preţul menţionat la punctul (4).
Anexe la contract : Da Nu
Atât persoana care înstrăinează, cât şi dobânditorul declară, cunoscând prevederile Codului penal privind falsul şi uzul de fals că toate informaţiile înscrise în
prezentul document corespund realităţii.
Începând cu data semnării, dobânditorul are calitatea de proprietar de drept şi de fapt asupra mijlocului de transport ce face obiectul prezentului contract de
înstrăinare-dobândire, preluând toate obligaţiile prevăzute de lege, inclusiv cele legate de transcrierea vehiculului pe numele sau, în maxim 30 de zile, de la data
încheierii prezentului act.
Data şi locul încheierii contractului ……………………………. / ……………………………………………..
Semnătura persoanei care înstrăinează ………………............. Semnătura persoanei care dobândeşte ................………
1) REMTII - Registrul de evidenta a mijloacelor de transport supuse înmatriculării/înregistrării de la organul fiscal local al persoanei care înstrăinează.
2) Prin completarea de către organul fiscal local a cartuşului B se atestă îndeplinirea prevederilor art. 159 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.
3) Se completează în cazul persoanelor fizice.
4) Se completează: codul de identificare fiscală (codul numeric personal, numărul de identificare fiscală, după caz).
5) Se completează în cazul persoanelor juridice.
6) Moştenitorii trebuie să facă dovada proprietăţii cu certificatul de moştenitor sau cu sentinţa judecătorească, după caz.
Copie 1 – 4 „Conform cu originalul” (Se semnează doar pe copii)
Semnătură:
Vânzător ................. Cumpărător .................
Denumirea organului fiscal local de la domiciliul persoanei care dobândeşte
CIF/Cod SIRUTA
Adresa
Tel/fax/e-mail
REMTII Nr. ……..............…../……….…..20…...
Rol nr.: ….................…………….…….
Prenumele …………………...
Numele ……………………….
Funcția ……………………....
LS.
Pregătirea documentelor și efectuarea unor verificări amănunțite înaintea semnării contractului reprezintă pași cruciali pentru o tranzacție auto fără probleme. Aceste măsuri preventive pot economisi timp, bani și stres pe termen lung.
Pentru încheierea unui contract de vanzare cumparare auto valabil, aveți nevoie de următoarele acte: cărțile de identitate ale vânzătorului și cumpărătorului, certificatul de înmatriculare (talonul) cu ITP valabil, cartea de identitate a vehiculului (CIV) și asigurarea RCA. Totodată, este recomandat să solicitați cartea tehnică a mașinii și carnetul de service pentru a verifica istoricul intervențiilor.
Certificatul fiscal atestă că nu există datorii restante pentru impozitul auto, fiind esențial pentru transcrierea vehiculului pe numele noului proprietar. Începând cu 1 decembrie, este necesar și documentul RAR Auto-Pass, care se obține exclusiv online de pe site-ul . Costul certificatului este de 42 lei, iar valabilitatea sa este de 60 de zile. Documentul oferă informații despre kilometrajul înregistrat la ITP-uri, reparațiile efectuate și campaniile de rechemare.www.rarom.ro
Înainte de achiziție, efectuați o inspecție vizuală amănunțită a caroseriei, compartimentului motor și interiorului. În timpul test drive-ului, verificați cum funcționează direcția, suspensia și sistemul de frânare. Pentru siguranță maximă, recomandăm o inspecție tehnică într-un service specializat pentru identificarea eventualelor defecte ascunse care nu pot fi observate de un nespecialist.
Odată semnat contractul de vânzare-cumpărare auto, începe o nouă etapă în procesul de achiziție a vehiculului. Atât cumpărătorul, cât și vânzătorul au obligații specifice care trebuie îndeplinite în termene precise.
După finalizarea tranzacției, cumpărătorul are obligația să înregistreze autovehiculul la Direcția de Taxe și Impozite locale în termen de 30 de zile de la data achiziției. Nerespectarea acestui termen poate atrage amenzi proporționale cu capacitatea cilindrică a mașinii. În paralel, vânzătorul trebuie să depună documentele necesare pentru radierea vehiculului în termen de 5 zile lucrătoare.
Noul proprietar trebuie să solicite transcrierea dreptului de proprietate în termen de 90 de zile de la achiziție. Depășirea acestui termen duce la suspendarea înmatriculării vehiculului până la transcrierea proprietății. Pentru înmatriculare, sunt necesare: cererea tipizată, actul de identitate, dovada înregistrării fiscale, dovada plății certificatului de înmatriculare (49 lei), copia poliței RCA și documentele care atestă dreptul de proprietate.
Imediat după achiziție, cumpărătorul trebuie să încheie o asigurare RCA pe numele său. Polița RCA în vederea înmatriculării se emite fără număr de înmatriculare, în baza seriei de șasiu. După obținerea numerelor de înmatriculare, este obligatoriu să anunți compania de asigurări pentru actualizarea poliței. De asemenea, vehiculul trebuie să aibă ITP valabil.
Contractul poate fi încheiat la notar sau la sediile Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor. Totuși, indiferent de locul ales, contractul trebuie înregistrat la Registrul Auto Român pentru a fi considerat valabil. În funcție de opțiunea aleasă, pot exista costuri suplimentare, precum onorarii notariale sau taxe percepute de birourile de acte auto.
Contractul de vânzare-cumpărare auto reprezintă, fără îndoială, un element esențial în procesul de transfer al proprietății unui vehicul. După cum am văzut, acest document nu doar atestă schimbarea proprietarului, ci oferă și protecție juridică ambelor părți implicate în tranzacție.
Procesul de achiziție sau vânzare a unui autovehicul necesită atenție deosebită la fiecare etapă. Începând cu verificarea istoricului mașinii și până la înregistrarea fiscală, fiecare pas trebuie urmat cu precizie pentru evitarea problemelor ulterioare. Astfel, documentele complete și corecte constituie fundația unei tranzacții sigure.
Trebuie să reținem că obligativitatea contractului apare doar când cumpărăm de la persoane fizice, în timp ce tranzacțiile cu persoane juridice se bazează pe factură. Cu toate acestea, indiferent de situație, claritatea termenilor și condițiilor rămâne primordială.
Odată semnat contractul, noul proprietar are responsabilități clare: înregistrarea la taxe și impozite în 30 de zile, transcrierea auto în maximum 90 de zile și asigurarea RCA validă. Nerespectarea acestor termene atrage consecințe financiare și administrative semnificative.
La fel de important este RAR Auto Pass, documentul obligatoriu din 2025, care oferă transparență privind istoricul vehiculului, inclusiv kilometrajul înregistrat la verificările tehnice periodice.
Desigur, verificările prealabile precum test drive-ul, inspecția tehnică și verificarea kilometrajului pot salva cumpărătorul de la achiziții problematice. Statisticile alarmante despre vehiculele avariate sau cu kilometraj manipulat confirmă necesitatea acestor precauții.
Prin urmare, un contract bine întocmit și toate verificările aferente nu reprezintă doar cerințe birocratice, ci garanții ale unei tranzacții sigure și transparente. Deși procesul poate părea complicat la prima vedere, respectarea pașilor descriși asigură liniștea ambelor părți și conformitatea cu legislația în vigoare.
 
  
  
  
 Echipa BCCH Auto Switzerland oferă clienților consultanța necesară achiziționării unui autovehicul din stocul propriu sau la comandă de oriunde din țările Uniunii Europene.
 
  
 