Acasa Blog Cele mai bune motoare pe benzina aspirate: De la Honda la BMW
cele mai bune motoare pe benzina aspirate

Cele mai bune motoare pe benzina aspirate: De la Honda la BMW

Sfaturi automobile 10/08/2025

Cele mai bune motoare pe benzina aspirate continuă să fascineze pasionații auto prin puritatea și caracterul lor unic. În ciuda tendinței actuale spre turbocompresoare, motoarele aspirate natural își păstrează farmecul prin răspunsul imediat și sunetul inconfundabil.

Fiabilitatea motoarelor aspirate este recunoscută de multă vreme. Deși acestea necesită o cilindree mai mare pentru a dezvolta un cuplu important și au un consum mai ridicat de combustibil, unele modele reușesc să impresioneze prin performanțe extraordinare. De la legendarul Honda 2.0L cu 158 CP i-VTEC până la impresionantul Audi 5.2L V10 FSI cu 610 CP, masini cu motoare aspirate continuă să stabilească standarde în industrie.

Vorbind despre performanță extremă, trebuie să menționăm motorul Honda F20C, recunoscut ca singurul motor "racing pentru stradă" capabil să atingă 9.000 RPM. Acesta afișa din start o putere maximă de 240 CP și un cuplu de 203 Nm, totul fără ajutorul unui turbocompresor. În acest articol, vom explora top 10 motoare pe benzina aspirate de la diverși producători, inclusiv BMW cu al său 3.0L I6 (N52B30), analizând specificațiile, performanțele și fiabilitatea acestora.

Honda 2.0L i-VTEC (F20C)

honda 2l vtec f20c

Motorul Honda 2.0L i-VTEC (F20C) reprezintă o adevărată capodoperă de inginerie japoneză, fiind produs între 1999 și 2009. Acest propulsor aspirat natural a redefinit standardele pentru motoarele de serie, stabilind recorduri care au rezistat ani întregi. Dezvoltat special pentru modelul sport Honda S2000, F20C a devenit rapid un punct de referință pentru pasionații de performanță pură.

Specificații motor Honda 2.0L i-VTEC

F20C este un motor în 4 cilindri în linie cu o cilindree exactă de 1997 cc (2.0 litri). Iată principalele sale caracteristici tehnice:

  • Diametrul cilindrilor: 87 mm
  • Cursa pistoanelor: 84 mm
  • Raport de compresie: 11:1 pentru modelele europene și 11.7:1 pentru versiunile japoneze
  • Distribuție: DOHC (Double Overhead Camshaft) cu 16 supape (4 per cilindru)
  • Sistem de alimentare: Injecție multipunct
  • Sistem VTEC: Acționează atât pe axele cu came de admisie, cât și pe cele de evacuare
  • Greutate: Aproximativ 160 kg

Ceea ce face acest motor cu adevărat special este construcția sa avansată. Blocul motor este fabricat din aliaj de aluminiu cu cămăși de cilindru FRM (Fiber-Reinforced Metal). Pistoanele sunt forjate din aluminiu și acoperite cu disulfură de molibden pentru reducerea frecării. Sistemul de distribuție utilizează un lanț pentru acționare, iar baia de ulei este prevăzută cu nervuri pentru disiparea optimă a căldurii.

Performanță motor Honda 2.0L i-VTEC

F20C a fost proiectat cu scopul clar de a atinge turații înalte și de a maximiza puterea specifică. Iată principalii parametri de performanță:

  • Putere maximă: 240 CP la 8300 rpm pentru modelele europene și nord-americane; 250 CP la 8600 rpm pentru modelele japoneze
  • Cuplu maxim: 208 Nm la 7500 rpm (Europa) și 218 Nm (Japonia)[72]
  • Turație maximă: Impresionantă limită de 9000 rpm
  • Putere specifică: 120 CP/litru, un record pentru motoarele aspirate de serie la acea vreme
  • Activare VTEC: Între 5500-6000 rpm, în funcție de parametrii ECU

Atunci când a fost lansat, F20C deținea recordul pentru cel mai mare raport putere/litru pentru un motor aspirat natural de serie, cu 125 CP/litru. Acest record a fost menținut până în 2010, când Ferrari a început producția modelului 458 Italia. De asemenea, motorul Honda F20C a câștigat prestigiosul premiu "Ward's 10 Best Engines" în 2000 și 2001.

Spre deosebire de BMW N52B30 (3.0L) care produce aproximativ 80 CP/litru, F20C obține 50% mai multă putere specifică, deși motorul german oferă un cuplu mai consistent la turații joase.

Fiabilitate motor Honda 2.0L i-VTEC

În ciuda caracterului său de înaltă performanță și a turațiilor extreme, F20C este recunoscut pentru fiabilitatea sa remarcabilă, cu câteva mențiuni importante:

  • Este extrem de pretențios la calitatea uleiului și frecvența schimburilor
  • După 100.000-150.000 km poate necesita înlocuirea întinzătorului lanțului de distribuție
  • La același kilometraj poate apărea un consum de ulei din cauza uzurii segmenților sau a ghidurilor de supape
  • Prezintă tendința de a dezvolta scurgeri minore de ulei și lichid de răcire la kilometraje ridicate

Totuși, cu întreținere corespunzătoare, motorul poate depăși 200.000 km fără probleme majore. Comparativ cu BMW N52B30, care are probleme cunoscute cu pompa de apă și sistemul VANOS, F20C este considerabil mai simplu și mai fiabil pe termen lung.

Modele echipate cu motorul Honda 2.0L i-VTEC

Spre deosebire de alte motoare populare care echipează multiple modele, F20C a fost utilizat exclusiv pe Honda S2000[73], disponibil în următoarele variante:

  • Honda S2000 AP1 (1999-2003/2005 în funcție de piață)
  • Specificații Honda S2000 AP1 cu motor F20C:
  • Accelerație 0-100 km/h: 5,8-6,2 secunde[72]
  • Viteza maximă: 240 km/h
  • Distribuția maselor: Aproape perfectă, 50:50
  • Greutate: Aproximativ 1250 kg

După facelift, unele piețe au primit modelul S2000 cu motorul F22C1 de 2.2 litri, însă fanii consideră versiunea originală F20C de 2.0 litri drept "bijuteria" adevărată, datorită capacității sale de a atinge 9000 rpm.

S2000 cu motorul F20C oferă o experiență de condus pură, fără turbocompresor și fără asistență electronică excesivă[42], fiind adesea comparată cu Mazda MX-5, dar oferind mai multă putere și o experiență mai intensă. De asemenea, cutia de viteze cu 6 trepte care însoțește acest motor este considerată una dintre cele mai bune transmisii manuale produse vreodată.

Astăzi, Honda S2000 a devenit un model de colecție cu valoare în creștere, în mare parte datorită motorului său F20C unic, care rămâne unul dintre cele mai bune motoare pe benzină aspirate din toate timpurile.

Mazda 2.5L Skyactiv-G

mazda 2 50l skyactiv g

Contrar tendinței dominante de downsizing, Mazda se remarcă în industria auto prin filosofia sa diferită, dezvoltând motoare aspirate natural cu cilindree mare. Motorul Mazda 2.5L Skyactiv-G reprezintă unul dintre cele mai bune exemple ale acestei abordări, combinând caracterul tradițional al motoarelor aspirate cu tehnologii moderne pentru eficiență și performanță.

Specificații motor Mazda 2.5L Skyactiv-G

Motorul Skyactiv-G de 2.5 litri (PY-VPR și PY-VPS) a fost introdus pentru prima dată în 2012 pentru modelele CX-5 și Mazda6. Iată principalele sale caracteristici tehnice:

  • Cilindree: 2488 cc
  • Configurație: 4 cilindri în linie, 16 supape DOHC (Double Overhead Camshaft)
  • Material bloc motor și chiulasă: Aliaj de aluminiu
  • Sistem de alimentare: Injecție directă de combustibil
  • Raport de compresie: 13:1 sau 14:1 (13:1 pentru SUA, Canada și Australia)
  • Putere maximă: variază între 140 CP la 5000 rpm și 194 CP la 5700 rpm, în funcție de versiune
  • Cuplu maxim: între 238 Nm la 3300 rpm și 256 Nm la 3250-4000 rpm

O caracteristică unică a acestui motor este sistemul variabil de distribuție Dual S-VT (Dual Sequential Valve Timing). Motorul dispune, de asemenea, de o unitate de echilibrare care constă din doi arbori de echilibrare care se rotesc la viteza dublă a arborelui cotit.

Spre deosebire de competitori, Mazda a renunțat în unele versiuni ale acestui motor la filtrul de particule (OPF), deoarece nu are nevoie de acesta pentru a respecta normele de poluare. Aceasta demonstrează eficiența combustiei în motoarele Skyactiv-G.

Performanță motor Mazda 2.5L Skyactiv-G

În ciuda faptului că este un motor aspirat natural într-o lume dominată de propulsoare turbo, Skyactiv-G 2.5L oferă performanțe remarcabile:

  • Accelerație 0-100 km/h: între 7.8 secunde și 9.5 secunde, în funcție de modelul și versiunea vehiculului
  • Viteza maximă: până la 220 km/h
  • Consum oficial urban: 8.1-8.5 litri/100 km
  • Consum oficial extraurban: 5.0-5.1 litri/100 km[94]
  • Consum oficial combinat: 5.9-6.3 litri/100 km

În condiții reale de utilizare, consumul poate varia semnificativ. În mediul urban, valorile măsurate ajung la 9.5-10.3 litri/100 km, iar pe autostradă, la viteze de 130 km/h, consumul poate atinge 6.2 litri/100 km. Pentru un drum mixt, consumul real se situează în jurul valorii de 7.3-7.4 litri/100 km[123].

Deși cifrele de performanță nu sunt impresionante comparativ cu motoarele turbo de capacitate mai mică, caracterul motorului aspirat oferă un răspuns linear și predictibil. Rafinamentul motorului este remarcabil, fiind unul dintre cele mai silențioase propulsoare din segment.

Comparativ cu BMW N52B30 (3.0L I6), motorul Mazda 2.5L produce mai puțină putere specifică, însă oferă un caracter diferit și un consum mai mic în condiții reale de utilizare.

Fiabilitate motor Mazda 2.5L Skyactiv-G

Fiabilitatea reprezintă unul dintre cele mai importante atuuri ale acestui motor:

  • Durată de viață: poate depăși cu ușurință 450.000 km cu întreținere corespunzătoare
  • Rata de întoarcere în service: sub 1%
  • Ulei recomandat: SAE 5W-30, 5W-20; SAE 0W-20 (pentru SUA, Canada)
  • Capacitate baie ulei: 4.5 litri (plus 0.2 litri pentru filtrul de ulei)

Nu există probleme semnificative raportate de către proprietari sau producător pentru acest motor. Mazda a construit această serie de motoare cu accent pe fiabilitate și durabilitate pe termen lung, demonstrând că motoarele aspirate pot oferi avantaje importante în această privință față de propulsoarele turbo.

În versiunile mai recente, Mazda a implementat tehnologia mild-hybrid pentru a îmbunătăți eficiența și a reduce emisiile. Interesant este că, în unele modele, japonezii au renunțat la sistemul MHEV pe 48V în favoarea unui sistem clasic pe 24V, considerat mai fiabil pe termen lung.

Modele echipate cu motorul Mazda 2.5L Skyactiv-G

Datorită fiabilității și performanțelor sale, motorul 2.5L Skyactiv-G a fost implementat pe numeroase modele din gama Mazda:

  • Mazda3 (atât hatchback, cât și sedan)
  • Mazda6[123]
  • Mazda CX-5
  • Mazda CX-30
  • Mazda CX-50

Pe Mazda6, acest motor a fost disponibil atât în versiunea aspirată, cât și în versiunea turbo, oferind 140 kW (190 CP) în varianta standard și 173 kW (235 CP) în varianta supraalimentată.

Pentru piața nord-americană, motorul a înlocuit versiunile V6 anterioare pe Mazda6, oferind un consum mai redus și eficiență îmbunătățită. În Statele Unite, vehiculele echipate cu acest motor au primit rating-uri EPA de consum de 9.0 L/100 km în oraș și 6.4 L/100 km pe autostradă (cu transmisia automată cu 6 trepte).

Un aspect interesant este că motorul de 2.5L în unele aplicații este limitat prin software, putând produce în alte modele între 190-200 CP, existând posibilitatea de a debloca această putere prin optimizare, după expirarea garanției.

Prin alegerea acestui motor, Mazda demonstrează că mai există o alternativă viabilă la motoarele turbo de capacitate redusă. Cu toate că tendința generală în industrie este spre motoare mai mici supraalimentate, producătorul japonez reușește să ofere motoare aspirate competitive, care îmbină caracterul tradițional cu tehnologiile moderne.

Nissan 3.7L V6 (VQ37VHR)

nissan 3 7 l v6 vq37vhr

Dezvoltat ca o evoluție a seriei VQ, motorul Nissan 3.7L V6 (VQ37VHR) se numără printre cele mai avansate propulsoare aspirate natural create de producătorul japonez. Lansat în 2007, acest motor V6 a devenit rapid preferatul modelelor sport și de lux din portofoliul Nissan și Infiniti, impresionând prin rafinament și performanțe.

Specificații motor Nissan 3.7L V6

VQ37VHR reprezintă cea mai avansată variantă din seria VQ, fiind dezvoltat pe baza predecesorului său VQ35HR. Iată principalele sale specificații tehnice:

  • Cilindree: 3696 cc
  • Configurație: V6 cu unghi de 60° între cilindri
  • Diametrul cilindrilor: 95,5 mm[161]
  • Cursa pistoanelor: 86 mm[161]
  • Raport de compresie: 11:1
  • Distribuție: DOHC (Double Overhead Camshaft) cu 4 supape per cilindru
  • Putere maximă: variază între 325-355 CP, în funcție de aplicație[162]
  • Cuplu maxim: 366-374 Nm la 5200 rpm[161]
  • Turație maximă: 7500 rpm
  • Material bloc motor și chiulasă: Aliaj de aluminiu

Elementul distinctiv al acestui motor este sistemul VVEL (Variable Valve Event and Lift) care reprezintă o premieră pentru Nissan. Acest sistem, combinat cu CVTC (Continuous Variable Valve Timing Control), permite un control precis al admisiei și evacuării, îmbunătățind răspunsul la accelerație și eficiența combustiei[162].

Pistonele sunt acoperite cu un strat de molibden pentru reducerea frecării, iar arborele cotit beneficiază de o finisare specială pentru a obține o suprafață de tip oglindă, reducând astfel uzura lagărelor.

Performanță motor Nissan 3.7L V6

În ciuda deplasamentului crescut față de VQ35HR (3,7L față de 3,5L), VQ37VHR câștigă doar 2-8 Nm cuplu suplimentar, însă valoarea maximă este atinsă la 5200 rpm față de 4800 rpm la predecesorul său[161]. Totuși, curba de cuplu este îmbunătățită și aplatizată datorită sistemului VVEL, oferind un răspuns mai bun la accelerație și un cuplu superior la turații joase.

Performanțele variază în funcție de modelul pe care îl echipează:

  • Nissan 370Z standard: 332-337 CP la 7000 rpm, 366 Nm la 5200 rpm[161]
  • Nissan 370Z NISMO: 350-355 CP la 7400 rpm, 374 Nm la 5200 rpm
  • Infiniti G37/Q50/Q60: 325-348 CP

Accelerația 0-100 km/h pentru vehiculele echipate cu acest motor este impresionantă:

  • Nissan 370Z Coupe: 5,3 secunde (transmisie manuală)
  • Nissan 370Z Roadster: 4,9 secunde (transmisie manuală)

Valorile de consum oficial NEDC sunt:

  • Urban: 13,1-15,4 l/100 km
  • Extraurban: 7,8-9,0 l/100 km[174]
  • Mixt: 10,5-10,6 l/100 km

Comparativ cu BMW N52B30 (3.0L I6), care va fi discutat într-o secțiune ulterioară a articolului, VQ37VHR oferă mai multă putere brută, dar motorul german excelează prin rafinament și echilibru perfect.

Fiabilitate motor Nissan 3.7L V6

Motorul Nissan VQ37VHR este cunoscut pentru fiabilitatea sa generală bună, dar prezintă totuși câteva probleme specifice despre care trebuie să fim conștienți:

  • Consum ridicat de ulei: Apare în special la motoarele cu kilometraj ridicat, fiind cauzat în principal de degradarea catalizatoarelor care produc praf ceramic. Acesta deteriorează cămășile cilindrilor și segmenții, ducând la consum ridicat de ulei și combustibil
  • Supraîncălzire: Nu este o problemă frecventă, dar apare ocazional din cauza calității relativ scăzute a radiatoarelor și a contaminării acestora în timp
  • Ralanti instabil: Poate apărea ca urmare a uzurii arborilor cu came și a componentelor adiacente

Deși reparațiile nu sunt ieftine, ele sunt posibile în service-uri specializate. Intervalele de service recomandate sunt:

  • Schimb ulei: la fiecare 10.000-15.000 km
  • Schimb lichid de frână: la fiecare 30.000 km sau 2 ani
  • Schimb filtru aer: la fiecare 60.000 km sau 4 ani

Lanțurile de distribuție au o durată de viață estimată la aproximativ 150.000-200.000 km. Cu întreținere corespunzătoare, motorul poate atinge 300.000 km fără probleme majore[172].

Modele echipate cu motorul Nissan 3.7L V6

Datorită performanțelor și fiabilității sale, VQ37VHR a fost montat pe numeroase modele din gama Nissan și Infiniti:

  • Nissan 370Z/Fairlady Z (2009-2020): 332-337 CP
  • Nissan 370Z NISMO (2009-2020): 350-355 CP
  • Infiniti G37 Coupe (2008-2013): 330 CP[161]
  • Infiniti G37 Sedan (2009-2014): 328 CP[161]
  • Infiniti G37 Convertible (2009-2013): 325 CP[161]
  • Infiniti M37/Q70 (2011-2019): 330-335 CP[161]
  • Infiniti EX37/QX50 (2009-2017): 325-330 CP[161]
  • Infiniti FX37/QX70 (2008-2017): 320-335 CP[161]
  • Mitsubishi Proudia 370GT (2012-2016): 328 CP

Pe lângă aceste modele, versiuni optimizate ale motorului au fost utilizate în seriile speciale precum Infiniti IPL (Infiniti Performance Line), unde puterea a fost crescută la 348 CP pentru coupe și 343 CP pentru convertible.

Printre cele mai populare modele, Nissan 370Z rămâne emblematic pentru acest motor, oferind o experiență de condus autentică pentru pasionații de motoare aspirate natural. Chiar și astăzi, când majoritatea producătorilor au trecut la motoare turbo, VQ37VHR rămâne un exemplu strălucit al avantajelor unui motor aspirat natural de calitate.

Nissan GT-R Track Edition
Nissan GT-R Track Edition
2020
37.830 km
Benzina
155.670 €
TVA deductibil
Nissan GT-R Skyline Edition
Nissan GT-R Skyline Edition
2024
3.000 km
Benzina
292.000 €
TVA deductibil
Nissan GT-R Premium
Nissan GT-R Premium
2024
11.550 km
Benzina
275.000 €
TVA deductibil
Nissan GT-R Premium
Nissan GT-R Premium
2020
43.660 km
Benzina
222.000 €
TVA deductibil
Nissan GT-R NISMO SPECIAL EDITION
Nissan GT-R NISMO SPECIAL EDITION
2020
9.150 km
Benzina
309.400 €
TVA nedeductibil

BMW 3.0L I6 (N52B30)

bmw 3l i6 n52b30

Printre cele mai bune motoare pe benzina aspirate din ultimele două decenii, motorul BMW 3.0L I6 (N52B30) ocupă un loc special. Introdus în 2004 și produs până în 2015, acest propulsor în șase cilindri în linie reprezintă una dintre cele mai reușite creații ale inginerilor bavarezi, combinând performanța cu eficiența și fiabilitatea.

Specificații motor BMW 3.0L N52

N52B30 este un motor cu șase cilindri în linie care impresionează prin construcția sa avansată:

  • Cilindree: 2996 cc (182,8 cubi)
  • Configurație: 6 cilindri în linie
  • Diametrul cilindrilor: 85 mm
  • Cursa pistoanelor: 88 mm
  • Raport de compresie: 10,7:1
  • Sistemul de alimentare: Injecție multipunct
  • Bloc motor: Magneziu/Aluminiu (Open Deck)
  • Chiulasă: Aluminiu
  • Distribuție: DOHC Valvetronic cu Dual VANOS

Motorul N52 se remarcă prin utilizarea tehnologiilor inovatoare. Blocul motor este fabricat dintr-un aliaj de magneziu și aluminiu, ceea ce îl face unul dintre cele mai ușoare motoare cu șase cilindri din lume la momentul lansării. De asemenea, sistemul Valvetronic permite controlul variabil al ridicării supapelor, eliminând necesitatea unei clapete de accelerație convenționale.

Performanță motor BMW 3.0L N52

Performanțele motorului N52B30 variază în funcție de modelul și anul de fabricație, existând mai multe versiuni de putere:

  • 160 kW (215 CP) la 6100 rpm și 270 Nm la 2500-4250 rpm (2006-2010)
  • 170 kW (228 CP) la 6500 rpm și 270 Nm la 2750 rpm (2007-2013) [222]
  • 180 kW (241 CP) la 6500 rpm și 310 Nm la 2750 rpm (2008-2011)
  • 190 kW (255 CP) la 6600 rpm și 300-310 Nm la 2500-4000 rpm (2005-2009)
  • 200 kW (268 CP) la 6650 rpm și 315 Nm la 2750 rpm (2006-2010)

Accelerația de la 0 la 100 km/h pentru modelele echipate cu acest motor variază între 6,4 și 6,9 secunde, în funcție de putere și modelul mașinii. Viteza maximă este adesea limitată electronic la 210 km/h [222].

În privința consumului, N52B30 oferă valori oficiale între 8,4-9,4 l/100 km în regim extraurban și 12,4-13,8 l/100 km în regim urban. Cu toate acestea, în condiții reale de utilizare, consumul poate fi mai ridicat.

Comparativ cu motoarele Honda și Mazda prezentate anterior, N52B30 oferă un cuplu superior la turații mai joase, caracteristic motoarelor cu șase cilindri în linie, ceea ce se traduce printr-o experiență de condus mai rafinată și mai liniară.

Fiabilitate motor BMW 3.0L N52

Motorul N52 este considerat unul dintre cele mai fiabile propulsoare BMW, fiind apreciat pentru durabilitatea sa. Mulți proprietari raportează depășirea barierei de 200.000 km fără probleme majore.

Cu toate acestea, există câteva aspecte specifice de care trebuie să fim conștienți:

  • Garniturile capacului de supape, carcasei filtrului de ulei și carterului tind să se deterioreze în timp
  • Pompa de apă electrică poate prezenta probleme după aproximativ 100.000 km
  • Flanșa de răcire cunoscută informal drept "Mickey Mouse" are tendința de a se fisura după ani de utilizare
  • În 2023, BMW a emis un recall pentru 155.627 de vehicule echipate cu motoare N52, vizând sistemul VANOS, unde șuruburile de fixare se puteau slăbi sau rupe în timp

Întreținerea preventivă este esențială pentru longevitatea acestui motor. Uleiul recomandat este de calitate superioară, capacitatea băii de ulei fiind de 6,5 litri.

Modele echipate cu motorul BMW 3.0L N52

Datorită versatilității și performanțelor sale, N52B30 a fost utilizat pe o gamă largă de modele BMW și în diferite variante de putere:

  • Seria 3: E90/E92/E93 325i/325xi (215 CP, 2006-2007), 328i/328xi (228 CP, 2007-2013), 330i/330xi (255-268 CP, 2005-2007)
  • Seria 5: E60/E61 525i/525xi (215 CP, 2006-2007), 528i/528xi (235 CP, 2008-2010), 530i/530xi (255-268 CP, 2005-2009)
  • Seria 1: E82/E88 125i (215 CP, 2008-2011), 128i (228 CP, 2008-2013), 130i (255-261 CP, 2009-2012)
  • Seria 6: E63/E64 630i (255 CP, 2004-2007)
  • Seria 7: E65/E66 730i (255 CP, 2005-2008), F01 730i (255 CP, 2009-2015)
  • Seria X: E83 X3 3.0si (268 CP, 2006-2010), E70 X5 3.0si/xDrive30i (268 CP, 2006-2010), E84 X1 xDrive25i/28i (215-255 CP, 2009-2015)
  • Seria Z: E85/E86 Z4 3.0i (215 CP, 2006-2008), Z4 3.0si (261 CP, 2005-2008), E89 Z4 sDrive30i (255 CP, 2008-2011)

Producția totală a modelului E84 X1, care includea și versiuni cu motorul N52B30, a atins 820.529 de unități între 2009 și 2015, demonstrând popularitatea acestui propulsor.

Ca unul dintre ultimele motoare aspirate natural de la BMW înainte de era turbo, N52 rămâne apreciat de pasionați pentru caracterul său distinctiv și experiența de condus autentică pe care o oferă.

BMW Seria 4 420d xDrive Gran Coupe M-Sport
BMW Seria 4 420d xDrive Gran Coupe M-Sport
2022
47.200 km
Diesel
44.900 €
TVA deductibil
BMW Seria 4 420d xDrive M-Sport
BMW Seria 4 420d xDrive M-Sport
2022
36.130 km
Diesel
45.500 €
TVA deductibil
BMW X4 xDrive20d M-Sport
BMW X4 xDrive20d M-Sport
2023
18.300 km
Diesel
59.055 €
TVA deductibil
BMW M3 Competition
BMW M3 Competition
2021
23.300 km
Benzina
87.600 €
TVA deductibil
BMW M3 Competition
BMW M3 Competition
2023
20.200 km
Benzina
84.200 €
TVA deductibil

Toyota 2.0L Dynamic Force

toyota 2l dynamic force

Dezvoltat ca parte a strategiei Toyota New Global Architecture (TNGA), motorul Toyota 2.0L Dynamic Force reprezintă vârful tehnologiei japoneze în domeniul propulsoarelor aspirate. Acest motor, introdus în 2018, demonstrează că motoarele aspirate natural pot concura cu succes cu unitățile turbo din perspectiva eficienței și performanței.

Specificații motor Toyota 2.0L Dynamic Force

Motorul M20A-FXS (versiunea hibridă) și M20A (versiunea standard) impresionează prin specificațiile tehnice avansate:

  • Configurație: 4 cilindri în linie
  • Cilindree: 1987 cc
  • Alezaj x cursă: 80,5 x 97,62 mm
  • Raport de compresie: 13,0:1 pentru versiunea standard și 14,0:1 pentru versiunea hibridă
  • Putere maximă: 152 CP la 6000 rpm (motor termic)
  • Cuplu maxim: 190 Nm între 4400-5200 rpm
  • Sistem de alimentare: Injecție directă de combustibil cu sistem D-4S actualizat (injectoare multi-orificiu)

Spre deosebire de BMW N52B30, care utilizează un bloc din aliaj de magneziu-aluminiu, Toyota a optat pentru o construcție mai convențională, dar extrem de eficientă. Motorul Dynamic Force beneficiază de câteva inovații notabile: unghi mărit între supapele de admisie și evacuare (41° față de 31° la versiunile anterioare), distribuție variabilă hidraulică atât pe axele cu came de admisie, cât și pe cele de evacuare, și o poziție decalată a centrului cilindrilor față de centrul arborelui cotit.

Performanță motor Toyota 2.0L Dynamic Force

În versiunea standard (non-hibridă), motorul Dynamic Force dezvoltă 169 CP la 6600 rpm și un cuplu de 151 lb.ft (aproximativ 205 Nm) la 4600 rpm. Versiunea hibridă oferă o putere combinată impresionantă:

  • Putere totală sistem hibrid: 184 CP
  • Accelerație 0-100 km/h: 7,9 secunde pentru hatchback și 8,1 secunde pentru Touring Sports
  • Viteză maximă: 180 km/h
  • Consum combustibil (ciclu combinat): 5,2-5,3 l/100 km pentru hatchback și 5,3 l/100 km pentru Touring Sports

Motorul Dynamic Force a fost conceput pentru a oferi o "senzație directă, accelerație lină și plăcută". Acest lucru se realizează printr-o reacție îmbunătățită a motorului și o putere mărită a bateriei hibride, rezultând într-o experiență de condus captivantă.

Comparativ cu BMW N52B30, Toyota 2.0L oferă un consum semnificativ mai redus și emisii mai scăzute, însă motorul german are avantajul sunetului distinctiv al șase cilindri în linie și al cuplului superior la turații joase.

Fiabilitate motor Toyota 2.0L Dynamic Force

Una dintre cele mai impresionante caracteristici ale motorului Dynamic Force este eficiența termică excepțională:

  • Versiunea standard: 40% eficiență termică
  • Versiunea hibridă: 41% eficiență termică

Aceste valori sunt remarcabile pentru un motor pe benzină aspirat natural, majoritatea motoarelor convenționale având eficiențe termice în jur de 25-30%.

Fiind un motor relativ nou, nu există încă date pe termen lung despre fiabilitatea sa. Totuși, având în vedere reputația Toyota pentru durabilitate și faptul că acest motor folosește un ciclu Atkinson moderat cu compresie foarte înaltă, se poate anticipa o fiabilitate bună pe termen lung.

Unii utilizatori de pe forumuri au exprimat inițial îngrijorări legate de adoptarea unui motor nou, preferând motoare deja consacrate. Cu toate acestea, Toyota este cunoscută pentru abordarea metodică a actualizărilor și este mai puțin predispusă la problemele care afectează alte mărci cu motoare turbo.

Modele echipate cu motorul Toyota 2.0L Dynamic Force

Acest motor versatil echipează mai multe modele din gama Toyota:

  • Toyota Corolla Hatchback
  • Toyota Corolla Touring Sports
  • Toyota Corolla Sedan
  • Toyota Corolla Cross: în versiunea non-hibridă cu 169 CP

În funcție de model, motorul poate fi asociat cu o transmisie variabilă continuă (CVT) cu mod de schimbare secvențială sau cu o transmisie e-CVT în versiunile hibride.

Interesant este că Toyota a simplificat semnificativ portofoliul de motoare prin strategia TNGA. Dacă anterior producătorul oferea aproximativ 800 de variante de motoare, acestea au fost înlocuite cu o linie mult mai simplă de 17 versiuni din nouă motoare Dynamic Force.

Toyota RAV4 Style Plus AWD
Toyota RAV4 Style Plus AWD
2023
22.900 km
Hibrid
47.685 €
TVA deductibil
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
2025
20 km
Diesel
103.894 €
TVA deductibil
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
2025
70 km
Diesel
96.627 €
TVA deductibil
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
2025
21.450 km
Diesel
83.841 €
TVA deductibil
Toyota Land Cruiser VX
Toyota Land Cruiser VX
2022
38.350 km
Benzina
113.801 €
TVA nedeductibil

Tabel de comparație

SpecificațieHonda 2.0L i-VTEC (F20C)Mazda 2.5L Skyactiv-GNissan 3.7L V6 (VQ37VHR)BMW 3.0L I6 (N52B30)Toyota 2.0L Dynamic Force
Cilindree1997 cc2488 cc3696 cc2996 cc1987 cc
Putere maximă240 CP @ 8300 rpm140-194 CP @ 5700 rpm325-355 CP @ 7000 rpm215-268 CP @ 6600 rpm152-184 CP (hibrid)
Cuplu maxim208 Nm @ 7500 rpm238-256 Nm366-374 Nm @ 5200 rpm270-315 Nm190 Nm @ 4400-5200 rpm
Raport de compresie11:1 (EU) / 11.7:1 (JP)13:1 / 14:111:110.7:113:1 / 14:1 (hibrid)
Turație maximă9000 rpmNu este menționat7500 rpm6650 rpm6600 rpm
Consum mediuNu este menționat5.9-6.3 l/100km10.5-10.6 l/100km8.4-9.4 l/100km5.2-5.3 l/100km
Caracteristici specialeSistem VTEC dualDual S-VTVVEL + CVTCValvetronic + VANOSD-4S + Ciclu Atkinson
Aplicații principaleHonda S2000Mazda3, Mazda6, CX-5Nissan 370Z, Infiniti G37Seria 3, 5, X BMWToyota Corolla, Corolla Cross

Concluzie

Deși industria auto se orientează tot mai mult spre motoare turbo, exemplele prezentate demonstrează că propulsoarele aspirate natural își păstrează farmecul unic. Aceste motoare fascinează prin răspunsul linear, sunetul distinctiv și fiabilitatea dovedită în timp.

Fiecare motor discutat aduce ceva special. Honda F20C uimește cu capacitatea sa de a atinge 9.000 RPM și puterea specifică record de 120 CP/litru. Mazda 2.5L Skyactiv-G impresionează prin raportul de compresie înalt și durabilitatea excepțională, putând depăși 450.000 km fără probleme majore. Nissan VQ37VHR aduce performanță brută, generând până la 355 CP din configurația sa V6.

Motorul BMW N52B30 reprezintă undoubtedly una dintre cele mai rafinate creații bavareze, combinând echilibrul perfect al șase cilindrilor în linie cu tehnologii avansate precum Valvetronic și blocul motor din aliaj de magneziu-aluminiu. Acest propulsor a fost unul dintre ultimele mari motoare aspirate BMW înainte de era turbo.

Toyota, prin motorul său 2.0L Dynamic Force, dovedește că propulsoarele aspirate pot atinge eficiență termică remarcabilă - până la 41% în versiunea hibridă, valoare excepțională pentru un motor pe benzină convențional.

Comparativ cu motoarele turbo moderne, aceste propulsoare aspirate oferă o experiență de condus mai pură, mai predictibilă. Caracterul lor distinct permite șoferului să simtă fiecare turație și să anticipeze răspunsul motorului, creând astfel o legătură specială între om și mașină.

La final, motoarele aspirate natural rămân certainly alegerea pasionaților care prețuiesc autenticitatea și caracterul. Chiar dacă viitorul aparține electrificării, aceste capodopere de inginerie vor continua să reprezinte un standard de rafinament și plăcere de condus pentru generațiile următoare.

Distribuie articolul:
Sorin Cârstea

Sorin este un profesionist experimentat și pasionat în domeniul vânzărilor și reparațiilor autovehiculelor rutiere, cu peste 35 de ani de experiență în industrie. A deținut poziții de conducere în cadrul unor dealership-uri de renume și a contribuit la dezvoltarea unor proiecte inovatoare în domeniul auto. Acum, Sorin aduce această expertiză și pasiune în cadrul echipei BCCH Group Switzerland, continuând să exceleze în domeniul său.

Categorii

Articole recente

image1
Modele Ford SUV: Alege SUV-ul perfect pentru stilul tau
Citeste mai mult

image1
Consum Kia Sportage 1.6 benzina
Citeste mai mult

image1
Consum BMW X3 2.0 Diesel: Tot ce trebuie sa stii
Citeste mai mult

image1
Consum Audi Q5 2.0 TDI: Tot ce trebuie sa stii
Citeste mai mult

Despre noi

BCCH Auto Switzerland
Automobile de lux noi si rulate
Echipa BCCH Auto Switzerland ofera clientilor consultanta necesara achizitionarii unui autovehicul din stocul propriu sau la comanda de oriunde din tarile Uniunii Europene. Angajamentul echipei noastre este acela de a oferi un nivel inalt al calitatii serviciilor si autovehiculelor vandute.
Vezi mașinile din stoc
Urmăriți-ne activitatea:

Echipa BCCH Auto Switzerland oferă clienților consultanța necesară achiziționării unui autovehicul din stocul propriu sau la comandă de oriunde din țările Uniunii Europene.

Copyright © 2025 BCCH Group Switzerland AG. Toate drepturile rezervate.
BCCH Auto Switzerland este o marcă a societății BCCH Group Switzerland AG
Sediu social: David Business Center, Str. Erou Iancu Nicolae nr. 29, Voluntari, Ilfov
Nr. de înregistrare la Registrul Comerțului J2022004957230, CUI RO41848769
Apelează
Solicita oferta BCCH
Comandă mașină
Consultant vanzari Consultant vanzari Consultant vanzari
Contacteaza un consultant
BCCH Auto Switzerland
Pentru a incepe o conversatie cu un consultant BCCH Auto Switzerland, te rugam sa introduci mesajul mai jos, iar un consultant o sa ti se aloce automat.